Vastuullisuusviestintä kasvavassa lastenvaateyrityksessä : Case: Vimmacompany Oy
Nyman, Titta (2017)
Nyman, Titta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111565
Tiivistelmä
Lastenvaateyritys Vimmacompany on muutaman viime vuoden aikana kasvanut kovaa vauhtia. Laadukkaat ja käyttömukavat Vimma-brändin tuotteet vetoavat suomalaisella designillaan ja kauniilla painokuoseillaan. Vastuullisuus on osa yrityksen toiminnan ydintä. Tämän tutkimuksen tavoitteen oli selvittää, kuinka kasvava lastenvaateyritys, Vimmacompany Oy, voi tarjota lisäarvoa asiakkailleen vastuullisuusviestinnällä.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee yrityksen ydintarkoitusta ja arvoja sekä kasvun tuomia haasteita. Tutkittiin yritysvastuuta, sen osuutta arvonluojana ja vastuullisuusviestintää. Lisäksi tarkasteltiin lastenvaatealaa ja yhteistyöyritys Vimmacompanya sekä kuluttajakäyttäytymisen megatrendejä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen yhdistelmätutkimus. Kvalitatiivinen osuus sisälsi Vimmacompanyn toimitusjohtajan haastattelun ja benchmarking-tutkimuksen kilpailijoiden vastuullisuusviestinnästä. Kvantitatiivisen osuuden muodosti verkkokysely asiakkaille. Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että ihmisiin vetoavat yritykset, joilla on kiinnostava, selkeä ydintarkoitus. Arvokeskeiset brändit luovat vahvan suhteen asiakkaaseen. Ydinarvot auttavat yritystä suunnistamaan kasvun pyörteissä. Vaatimukset yritysten vastuullisuutta kohtaan ovat nousseet. Yritysvastuulla on selvä side yrityksen taloudelliseen tulokseen ja brändiarvoon. Yritys voi luoda lisäarvoa erottautuvalla vastuullisuusviestinnällä. Viestinnän tulee perustua todellisuudelle: avoimuus, läpinäkyvyys ja mitattavuus luovat uskottavuutta. Vuoropuhelu sidosryhmien kanssa ja osallistaminen ovat avaintekijöitä. Vastuullisuus ja vastuullisuusviestintä ovat jatkuvaa kehittämistä.
Yhä useampi vanhempi haluaa ostaa vastuullisesti tuotettuja vaatteita, ja se on vaikuttanut uusien lastenvaatemerkkien suosion nousuun. Vimman vastuullisuusviestintä on ollut pienimuotoista ja pintapuolista itse toteutettuun vastuullisuuteen nähden. Benchmarkingin perusteella tuli esille useita kohtia Vimman vastuullisuusviestinnässä, joita voisi kehittää. Vimman asiakkaat ovat kiinnostuneita vastuullisuudesta, ja se on vaikuttava ostokriteeri, mutta ratkaisevinta heille ovat materiaali ja laatu sekä itse design. Vastuullisuusviestintää kehitettäessä oli tärkeää löytää oikea taso viestinnän määrän ja syvyyden suhteen. Saatujen tutkimustulosten perusteelta luotiin Vimmacompanylle vastuullisuusviestinnän kehittämissuunnitelma.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee yrityksen ydintarkoitusta ja arvoja sekä kasvun tuomia haasteita. Tutkittiin yritysvastuuta, sen osuutta arvonluojana ja vastuullisuusviestintää. Lisäksi tarkasteltiin lastenvaatealaa ja yhteistyöyritys Vimmacompanya sekä kuluttajakäyttäytymisen megatrendejä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen yhdistelmätutkimus. Kvalitatiivinen osuus sisälsi Vimmacompanyn toimitusjohtajan haastattelun ja benchmarking-tutkimuksen kilpailijoiden vastuullisuusviestinnästä. Kvantitatiivisen osuuden muodosti verkkokysely asiakkaille. Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että ihmisiin vetoavat yritykset, joilla on kiinnostava, selkeä ydintarkoitus. Arvokeskeiset brändit luovat vahvan suhteen asiakkaaseen. Ydinarvot auttavat yritystä suunnistamaan kasvun pyörteissä. Vaatimukset yritysten vastuullisuutta kohtaan ovat nousseet. Yritysvastuulla on selvä side yrityksen taloudelliseen tulokseen ja brändiarvoon. Yritys voi luoda lisäarvoa erottautuvalla vastuullisuusviestinnällä. Viestinnän tulee perustua todellisuudelle: avoimuus, läpinäkyvyys ja mitattavuus luovat uskottavuutta. Vuoropuhelu sidosryhmien kanssa ja osallistaminen ovat avaintekijöitä. Vastuullisuus ja vastuullisuusviestintä ovat jatkuvaa kehittämistä.
Yhä useampi vanhempi haluaa ostaa vastuullisesti tuotettuja vaatteita, ja se on vaikuttanut uusien lastenvaatemerkkien suosion nousuun. Vimman vastuullisuusviestintä on ollut pienimuotoista ja pintapuolista itse toteutettuun vastuullisuuteen nähden. Benchmarkingin perusteella tuli esille useita kohtia Vimman vastuullisuusviestinnässä, joita voisi kehittää. Vimman asiakkaat ovat kiinnostuneita vastuullisuudesta, ja se on vaikuttava ostokriteeri, mutta ratkaisevinta heille ovat materiaali ja laatu sekä itse design. Vastuullisuusviestintää kehitettäessä oli tärkeää löytää oikea taso viestinnän määrän ja syvyyden suhteen. Saatujen tutkimustulosten perusteelta luotiin Vimmacompanylle vastuullisuusviestinnän kehittämissuunnitelma.