Fujitsu Finland Oy:n houkuttelumarkkinoinnin kehittäminen
Hakalehto, Atte (2017)
Hakalehto, Atte
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Fujitsu Finland Oy:lle, miten sen tulee lähteä kehittämään sisältömarkkinointinsa osa-alueita. Tarve selvitykselle kumpusi b2b-markkinoinnin nopeasta muutoksesta.
Fujitsu Finland on osa kansainvälistä Fujitsu-konsernia, joka toimii tietotekniikan toimialalla. Fujitsu Finlandin markkinointiosasto halusi selvittää, miten se voi tavoittaa ja sitouttaa asiakaskohderyhmänsä tehokkaasti verkossa tapahtuvan sisältömarkkinoinnin avulla. Työssä käsiteltiin sisältömarkkinointia houkuttelumarkkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää kuvaamaan Fujitsu Finlandin asiakaskohderyhmän suhtautumista sisältömarkkinointiin. Määrällinen tutkimus toteutettiin verkossa kyselylomakkeella. Kysely sisälsi 25 kysymystä, joiden avulla pyrittiin selventämään asiakaskohderyhmän verkkokäyttäytymistä ja suhtautumista sähköiseen sisältömarkkinointiin. Yhdistämällä kyselyn tulokset olemassa olevaan teoriaan tutkimuksessa saatiin malli siitä, mihin suuntaan Fujitsu Finlandin sisältömarkkinointia kannattaa lähteä kehittämään. Tutkimuskysely lähetettiin 1 504:lle Fujitsu Finlandin asiakkaalle, mutta vastausaste jäi erittäin alhaiseksi, joten tutkimuksen tulokset ovat suuntaa-antavia.
Opinnäytetyön avulla pystyttiin löytämään kehityskohtia Fujitsu Finland Oy:n sisältömarkkinoinnissa. Valtaosa vastaajista ei ollut löytänyt markkinointisisältöjä tai koki että niistä tulisi tiedottaa enemmän. Tutkimuksen avulla löydettiin myös toimivimmat sisältötyypit ja kanavat, joissa kohderyhmä toimii. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että blogi on melko heikko sisältömuoto, mikä on ristiriitaista sisältömarkkinoinnin opeista vallitsevan yleisen tietämyksen kanssa.
Suositeltavina toimenpiteinä markkinoinnin uudistamiseksi esitettiin, että Fujitsu Finland Oy:n tulisi parantaa markkinointisisällöistään tiedottamista, jotta mahdolliset asiakkaat saataisiin ohjattua markkinointisisältöjen pariin.
Fujitsu Finland on osa kansainvälistä Fujitsu-konsernia, joka toimii tietotekniikan toimialalla. Fujitsu Finlandin markkinointiosasto halusi selvittää, miten se voi tavoittaa ja sitouttaa asiakaskohderyhmänsä tehokkaasti verkossa tapahtuvan sisältömarkkinoinnin avulla. Työssä käsiteltiin sisältömarkkinointia houkuttelumarkkinoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin määrällistä tutkimusmenetelmää kuvaamaan Fujitsu Finlandin asiakaskohderyhmän suhtautumista sisältömarkkinointiin. Määrällinen tutkimus toteutettiin verkossa kyselylomakkeella. Kysely sisälsi 25 kysymystä, joiden avulla pyrittiin selventämään asiakaskohderyhmän verkkokäyttäytymistä ja suhtautumista sähköiseen sisältömarkkinointiin. Yhdistämällä kyselyn tulokset olemassa olevaan teoriaan tutkimuksessa saatiin malli siitä, mihin suuntaan Fujitsu Finlandin sisältömarkkinointia kannattaa lähteä kehittämään. Tutkimuskysely lähetettiin 1 504:lle Fujitsu Finlandin asiakkaalle, mutta vastausaste jäi erittäin alhaiseksi, joten tutkimuksen tulokset ovat suuntaa-antavia.
Opinnäytetyön avulla pystyttiin löytämään kehityskohtia Fujitsu Finland Oy:n sisältömarkkinoinnissa. Valtaosa vastaajista ei ollut löytänyt markkinointisisältöjä tai koki että niistä tulisi tiedottaa enemmän. Tutkimuksen avulla löydettiin myös toimivimmat sisältötyypit ja kanavat, joissa kohderyhmä toimii. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että blogi on melko heikko sisältömuoto, mikä on ristiriitaista sisältömarkkinoinnin opeista vallitsevan yleisen tietämyksen kanssa.
Suositeltavina toimenpiteinä markkinoinnin uudistamiseksi esitettiin, että Fujitsu Finland Oy:n tulisi parantaa markkinointisisällöistään tiedottamista, jotta mahdolliset asiakkaat saataisiin ohjattua markkinointisisältöjen pariin.