Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Isien odotukset verkkokurssilta kirjallisuuskatsausta soveltaen : verkkokurssin sisällön suunnittelu
Helenius, Laura; Mallenius, Sari (2017)
Helenius, Laura
Mallenius, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111429
Tiivistelmä
Isyys on muuttunut vuosien varrella etäisestä hoivaavaksi isyydeksi. Isät kokevat, etteivät saa tarpeeksi tukea isyyteen, vaikka heidän aktiivisempi osallistuminen vauvan huolenpitoon on tunnistettu. Tämän vuoksi isien tukemiseen on kiinnitettävä paljon huomiota ja kehitettävä isyyttä tukevia palveluita. Internetin käytön yleistyminen avaa mahdollisuuksia kehittää uusia välineitä tukemaan kasvamista isyyteen. Internetiä hyödyntämällä isille voidaan kehittää verkkokurssi isyyden vahvistamiseen. Perinteisiin vastaanotto tilanteisiin verrattuna, verkkokurssin etuna olisi se, että isät voivat hyödyntää Internetiä ajasta tai paikasta riippumatta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla isien odotuksia verkkokurssilta. Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen integroitua kirjallisuuskatsausta. Sen ensimmäinen vaihe oli asettaa tutkimuskysymykset. Tämän jälkeen suoritettiin tiedonhaku ja aineiston arviointi. Opinnäytetyön lopulliseksi aineistoksi valikoitui yhdeksän kansainvälistä tutkimusta. Ne analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia hyödyntäen. Sen avulla saatujen tulosten avulla suunniteltiin isille suunnatun verkkokurssin sisältöä. Verkkokurssille suunniteltiin sisältöä, jotta opinnäytetyön yhteistyökumppani Vauva Suomi ry voisi toteuttaa verkkokurssin.
Sisällönanalyysin tuloksista selvisi, että isät odottavat verkkokurssilta tietoa ja tukea, esimerkiksi vauvan huolenpitoon ja raskausaikaan. Isien tiedon ja tuen vahvistaminen on tärkeää, koska niiden avulla isät saavat vahvistusta isyyteen. Sisällönanalyysin tuloksien avulla suunniteltiin isille suunnatulle verkkokurssille sisältöä. Se voisi sisältää keskustelupalstan, mahdollisuuden ottaa yhteyttä ammattilaiseen ja monipuolisesti tietoa. Verkkokurssin sisältö tulisi suunnitella kohderyhmän mukaan, eli isät huomioon ottaen. Tämä edesauttaa isiä ohjautumaan luotettavan tiedon ja tuen lähteelle.
Verkkokurssin hyötynä on sen monipuolisuus tiedon ja tuen tarjoajana, taloudellisuus sekä käyttö ajasta ja paikasta riippumatta. Verkkokurssin avulla isät saavat vahvistusta isyyteen, joka vaikuttaa myönteisesti isien elämänlaatuun ja perheen hyvinvointiin.
Jatkotutkimusehdotuksena on, että tutkittaisiin isien odotuksia verkkokurssilta haastatteluiden tai kyselylomakkeiden avulla. Näin syvennettäisiin tietoa isien odotuksista verkkokurssia kohtaan. Verkkokurssin toteuttamisen jälkeen isät voisivat kokeilla sitä, jotta verkkokurssia voitaisiin kehittää isien tarpeiden mukaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla isien odotuksia verkkokurssilta. Opinnäytetyö toteutettiin soveltaen integroitua kirjallisuuskatsausta. Sen ensimmäinen vaihe oli asettaa tutkimuskysymykset. Tämän jälkeen suoritettiin tiedonhaku ja aineiston arviointi. Opinnäytetyön lopulliseksi aineistoksi valikoitui yhdeksän kansainvälistä tutkimusta. Ne analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia hyödyntäen. Sen avulla saatujen tulosten avulla suunniteltiin isille suunnatun verkkokurssin sisältöä. Verkkokurssille suunniteltiin sisältöä, jotta opinnäytetyön yhteistyökumppani Vauva Suomi ry voisi toteuttaa verkkokurssin.
Sisällönanalyysin tuloksista selvisi, että isät odottavat verkkokurssilta tietoa ja tukea, esimerkiksi vauvan huolenpitoon ja raskausaikaan. Isien tiedon ja tuen vahvistaminen on tärkeää, koska niiden avulla isät saavat vahvistusta isyyteen. Sisällönanalyysin tuloksien avulla suunniteltiin isille suunnatulle verkkokurssille sisältöä. Se voisi sisältää keskustelupalstan, mahdollisuuden ottaa yhteyttä ammattilaiseen ja monipuolisesti tietoa. Verkkokurssin sisältö tulisi suunnitella kohderyhmän mukaan, eli isät huomioon ottaen. Tämä edesauttaa isiä ohjautumaan luotettavan tiedon ja tuen lähteelle.
Verkkokurssin hyötynä on sen monipuolisuus tiedon ja tuen tarjoajana, taloudellisuus sekä käyttö ajasta ja paikasta riippumatta. Verkkokurssin avulla isät saavat vahvistusta isyyteen, joka vaikuttaa myönteisesti isien elämänlaatuun ja perheen hyvinvointiin.
Jatkotutkimusehdotuksena on, että tutkittaisiin isien odotuksia verkkokurssilta haastatteluiden tai kyselylomakkeiden avulla. Näin syvennettäisiin tietoa isien odotuksista verkkokurssia kohtaan. Verkkokurssin toteuttamisen jälkeen isät voisivat kokeilla sitä, jotta verkkokurssia voitaisiin kehittää isien tarpeiden mukaan.