Markkinointirekisterin kehittäminen ja kasvattaminen : CASE: Elävä Itämeri säätiö
Kytölä, Katriina (2017)
Kytölä, Katriina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111508
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kehittää ja kasvattaa Elävä Itämeri säätiön markkinointirekisteriä. Säätiö tekee työtä Itämeren ekologisen tasapainon palauttamiseksi etsimällä ja kokoamalla yhteen kaikki tarvittavat tahot, jotka voivat omalla ydinosaamisellaan auttaa Itämeren pelastamistyössä. Itämeren pelastamiseksi tarvitaan myös varoja, ja kehittämistehtävän myötä haluttiin edistää säätiön varainhankintaa ja varautua siihen, että business to business -sähköpostimarkkinoinnin säännöt mahdollisesti muuttuvat Euroopan unionin tietosuoja-asetuksen tultua voimaan keväällä 2018. Säätiön toteuttamalla sähköisellä markkinoinnilla on haluttu tavoittaa potentiaaliset yrityslahjoittajat jouluisin.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty sähköpostimarkkinointia sekä nonprofit- ja business to business -markkinointia, Euroopan unionin tietosuoja-asetusta sekä henkilötietojen käsittelyyn liittyviä asioita. Toimintatutkimuksessa käytettiin kehittämismenetelmänä Demingin ympyrä -mallia.
Toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytetyön onnistumista mitattiin määrällisillä ja laadullisilla mittareilla. Määrällisinä mittareina tarkkailtiin markkinointiluvan myöntäneiden lukumäärää sekä kanavia, joiden kautta markkinointilupaa osattiin työn tuloksena pyytää. Laadullisena mittarina pyrittiin vastaamaan mahdollisimman tarkasti työssä asetettuihin tutkimuskysymyksiin haastattelemalla kolmea sähköisen markkinoinnin asiantuntijaa. Haastatteluista saatuja vastauksia käsiteltiin laadullisen sisällön analyysin keinoin erittelemällä ja tiivistämällä kerättyä ainestoa sekä siitä yhtäläisyyksiä ja eroja etsien.
Opinnäytetyön tuloksena säätiössä alettiin kerätä vastaanottajien lupiin perustuvaa sähköistä markkinointirekisteriä, eli kehitettiin uutta toimintatapaa, sekä ehdotettiin sopivia markkinointikanavia suoramarkkinointilupien pyytämiseksi. Työn johtopäätöksinä Elävä Itämeri säätiössä on tärkeää suunnitella, miten sen sähköpostimarkkinointiin perustuva joulukampanja toteutetaan, mikäli ostetut, työntekijöiden sähköpostiosoitteita sisältävät, rekisterit kielletään EU:n tietosuoja-asetuksen tultua voimaan. Lisäksi lupia sähköiseen suoramarkkinointiin pitää pyytää aktiivisesti ja monessa eri kanavassa kattavan markkinointirekisterin takaamiseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty sähköpostimarkkinointia sekä nonprofit- ja business to business -markkinointia, Euroopan unionin tietosuoja-asetusta sekä henkilötietojen käsittelyyn liittyviä asioita. Toimintatutkimuksessa käytettiin kehittämismenetelmänä Demingin ympyrä -mallia.
Toimintatutkimuksena toteutetun opinnäytetyön onnistumista mitattiin määrällisillä ja laadullisilla mittareilla. Määrällisinä mittareina tarkkailtiin markkinointiluvan myöntäneiden lukumäärää sekä kanavia, joiden kautta markkinointilupaa osattiin työn tuloksena pyytää. Laadullisena mittarina pyrittiin vastaamaan mahdollisimman tarkasti työssä asetettuihin tutkimuskysymyksiin haastattelemalla kolmea sähköisen markkinoinnin asiantuntijaa. Haastatteluista saatuja vastauksia käsiteltiin laadullisen sisällön analyysin keinoin erittelemällä ja tiivistämällä kerättyä ainestoa sekä siitä yhtäläisyyksiä ja eroja etsien.
Opinnäytetyön tuloksena säätiössä alettiin kerätä vastaanottajien lupiin perustuvaa sähköistä markkinointirekisteriä, eli kehitettiin uutta toimintatapaa, sekä ehdotettiin sopivia markkinointikanavia suoramarkkinointilupien pyytämiseksi. Työn johtopäätöksinä Elävä Itämeri säätiössä on tärkeää suunnitella, miten sen sähköpostimarkkinointiin perustuva joulukampanja toteutetaan, mikäli ostetut, työntekijöiden sähköpostiosoitteita sisältävät, rekisterit kielletään EU:n tietosuoja-asetuksen tultua voimaan. Lisäksi lupia sähköiseen suoramarkkinointiin pitää pyytää aktiivisesti ja monessa eri kanavassa kattavan markkinointirekisterin takaamiseksi.