Kanta-palvelujen rakenteisen kirjaamisen verkkokoulun käytettävyys
Rytkönen, Tommi; Tapio, Ossi (2017)
Rytkönen, Tommi
Tapio, Ossi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111314
Tiivistelmä
Kansallisesti yhtenäinen rakenteinen kirjaamismuoto on tuotu Suomessa käyttöön Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimesta. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on vastuussa Kanta-palvelujen kehittämisestä, joihin sisältyy myös opinnäytetyömme kohteena oleva rakenteisen kirjaamisen verkkokoulu. Kirjausten rakenteistamisella on tutkimusten mukaan positiivisia vaikutuksia esimerkiksi potilasturvallisuuteen. Lisäksi Kanta-palvelujen käyttöönoton myötä kansalaisille on myös avautunut helpompi mahdollisuus päästä käsiksi omiin potilastietoihinsa. Rakenteisen kirjaamisen ollessa siis kansallisesti yhtenäisen kirjaamisen perusta ja kirjausten ollessa potilaiden luettavissa, on tärkeää, että siitä perusteita opettava verkkokoulu antaa aiheesta selkeän kuvan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia Kanta-palvelujen rakenteisen kirjaamisen verkkokoulun käytettävyydestä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin viidellä teemahaastattelulla, joihin oli rekrytoitu haastateltavia erään ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoista. Haastatteluiden pohjalta verkkokoulun käytettävyyttä arvioitiin teemojen kautta. Teemat olivat selkeys, ymmärrettävyys, sekä riittävyys. Aineisto analysoitiin teemoittain induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Selkeyden ja ymmärrettävyyden kannalta verkkokoulua pidettiin pääosin hyvin käytettävänä. Riittävyyden osa-alueella haastateltavien kokemuksissa oli eniten eroavaisuuksia. Haastateltavat esittivät myös suoria parannusehdotuksia verkkokoulua varten.
Verkkokoulu on kokonaisuutena helposti käytettävä, mutta yksittäisissä osioissa ilmeni kehitystarpeita. Tavoitteena on, että tämän opinnäytetyön pohjalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos pystyisi kehittämään rakenteisen kirjaamisen verkkokoulun käytettävyyttä. Erityisesti suorat parannusehdotukset voivat auttaa verkkokoulun kehittämisessä.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin viidellä teemahaastattelulla, joihin oli rekrytoitu haastateltavia erään ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoista. Haastatteluiden pohjalta verkkokoulun käytettävyyttä arvioitiin teemojen kautta. Teemat olivat selkeys, ymmärrettävyys, sekä riittävyys. Aineisto analysoitiin teemoittain induktiivisella eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Selkeyden ja ymmärrettävyyden kannalta verkkokoulua pidettiin pääosin hyvin käytettävänä. Riittävyyden osa-alueella haastateltavien kokemuksissa oli eniten eroavaisuuksia. Haastateltavat esittivät myös suoria parannusehdotuksia verkkokoulua varten.
Verkkokoulu on kokonaisuutena helposti käytettävä, mutta yksittäisissä osioissa ilmeni kehitystarpeita. Tavoitteena on, että tämän opinnäytetyön pohjalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos pystyisi kehittämään rakenteisen kirjaamisen verkkokoulun käytettävyyttä. Erityisesti suorat parannusehdotukset voivat auttaa verkkokoulun kehittämisessä.