Sosiaalisen median suunnitelma yleishyödylliselle yhdistykselle : Case : Thainyrkkeilyseura - Muay Tribe RY
Ahokas, Maria (2017)
Ahokas, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä sosiaalisen median suunnitelma työn toimeksiantajalle Muay Tribe Ry:lle. Muay Tribe Ry on yleishyödyllinen yhdistys, joka tarjoaa thai-nyrkkeilykursseja jokaiselle thainyrkkeilystä kiinnostuneelle lähtötasosta riippumatta. Muay Tribe Ry on uusi organisaatio, joka haluaa saada lisänäkyvyyttä sosiaalisessa mediassa etenkin nuorten keskuudessa. Muay Tribe Ry käyttää sosiaalisen median kanavista Facebookia, Twitteriä, YouTubea ja Instagramia. Työssä nousi tärkeäksi löytää oikeanlainen sosiaalisen median kanavien yhdistelmä Muay Tribe Ry:lle. Muay Tribe Ry:llä ei ollut ennestään sosiaalisen median suunnitelmaa.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teoriaosuuden viitekehyksessä määriteltiin segmentointi, sisältömarkkinointi, SOSTAC-suunnittelumalli ja sosiaalinen media. Työssä pohdittiin, kuinka asiakkaiden kanssa käydään keskustelua sosiaalisessa mediassa, ja miten ihmiset ja organisaatiot käyttävät sosiaalista mediaa. Tutkitut sosiaalisen median kanavat rajattiin käsittämään Muay Tribe Ry:n käyttämät sosiaalisen median kanavat ja blogit. Teoriaosion lopuksi käytiin läpi SOSTAC-suunnittelumalli, jonka avulla luotiin sosiaalisen median suunnitelma Muay Tribe Ry:lle.
Sosiaalisen median suunnitelman luominen alkoi nykytilananalyysillä yhdistyksen sosiaalisen median käytön tilasta, kilpailija-analyysillä, sekä Muay Tribe Ry:n sosiaalisen median kanavien raportteja analysoimalla. Nykytilananalyysin jälkeen lähdettiin tarkentamaan yhdistyksen asettamia tavoitteita. Yhdistyksen käytössä olevat henkilöresurssit määriteltiin ja henkilöille määriteltiin vastuualueet. Tavoitteiden asettamisen jälkeen määriteltiin mittarit, joilla tavoitteita mitataan. Toteutus aloitettiin nykytilananalyysissä nousseiden puutteiden korjaamisella. Suunnitelmaan kirjattiin myös, kuinka usein ja mihin aikaan julkaistaan missäkin sosiaalisen median kanavassa.
Työn tuloksena syntyi Muay Tribe Ry:lle toimiva sosiaalisen median suunnitelma, ja sosiaalisen median kanaville saatiin lisättyä monta näkyvyyttä lisäävää toimintaa. Teoriaosuus yhdessä toiminnallisen osuuden kanssa auttavat jatkossa yhdistystä tuottamaan kohdeyleisölleen oikeanlaista ja oikein ajoitettua sisältöä. Kirjoittaja suosittelee, että Twitteristä luovutaan sen vähäisen käytön ja seuraajamäärän vuoksi. Twitter ei myöskään teorian valossa ole kohderyhmälle ensisijainen sosiaalisen median kanava.
Työ oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teoriaosuuden viitekehyksessä määriteltiin segmentointi, sisältömarkkinointi, SOSTAC-suunnittelumalli ja sosiaalinen media. Työssä pohdittiin, kuinka asiakkaiden kanssa käydään keskustelua sosiaalisessa mediassa, ja miten ihmiset ja organisaatiot käyttävät sosiaalista mediaa. Tutkitut sosiaalisen median kanavat rajattiin käsittämään Muay Tribe Ry:n käyttämät sosiaalisen median kanavat ja blogit. Teoriaosion lopuksi käytiin läpi SOSTAC-suunnittelumalli, jonka avulla luotiin sosiaalisen median suunnitelma Muay Tribe Ry:lle.
Sosiaalisen median suunnitelman luominen alkoi nykytilananalyysillä yhdistyksen sosiaalisen median käytön tilasta, kilpailija-analyysillä, sekä Muay Tribe Ry:n sosiaalisen median kanavien raportteja analysoimalla. Nykytilananalyysin jälkeen lähdettiin tarkentamaan yhdistyksen asettamia tavoitteita. Yhdistyksen käytössä olevat henkilöresurssit määriteltiin ja henkilöille määriteltiin vastuualueet. Tavoitteiden asettamisen jälkeen määriteltiin mittarit, joilla tavoitteita mitataan. Toteutus aloitettiin nykytilananalyysissä nousseiden puutteiden korjaamisella. Suunnitelmaan kirjattiin myös, kuinka usein ja mihin aikaan julkaistaan missäkin sosiaalisen median kanavassa.
Työn tuloksena syntyi Muay Tribe Ry:lle toimiva sosiaalisen median suunnitelma, ja sosiaalisen median kanaville saatiin lisättyä monta näkyvyyttä lisäävää toimintaa. Teoriaosuus yhdessä toiminnallisen osuuden kanssa auttavat jatkossa yhdistystä tuottamaan kohdeyleisölleen oikeanlaista ja oikein ajoitettua sisältöä. Kirjoittaja suosittelee, että Twitteristä luovutaan sen vähäisen käytön ja seuraajamäärän vuoksi. Twitter ei myöskään teorian valossa ole kohderyhmälle ensisijainen sosiaalisen median kanava.