Assembly 25v : Esiselvitys asiakasprofiileista ekosysteemin kehittämisen tueksi
Lehtinen, Sami (2017)
Lehtinen, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111636
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on esiselvittää Assembly-pelitapahtuman tuottamia asiakasprofiileja. Käyttäen hyväksi asiakastyytyväisyyskysymyksiä. Viitekehyksenä on asiakkaiden näkökulma kolmessa eri muodossa: menneessä, tämänhetkisessä sekä tulevassa. Tarkemmin tutkitaan vuosia 2010-2017. Assemblyt jakautuvat kahteen eri tapahtumaan, joista Assembly Winter järjestetään talvella ja Assembly Summer kesällä.
Asiakkaani NeoGames pyysi minua kartoittamaan Assembly-tapahtumien vaikutuksesta muodostunutta hyötyverkostoa. Tutkimusaineiston keruumenetelminä käytetään sekä strukturoituja että puolistrukturoituja kyselyjä, havainnointeja, sekä omaan alan kokemukseen pohjautuvaa hiljaista tietoa. Sekä selventää lukijalle, miltä Assemblyn asiakasprofiilit näyttää kyselyiden nojalla, miltä 2017 asiakasprofiilit näyttää ja miltä tulevaisuuden 2027 asiakasprofiilit näyttää utopian ja dystopian valossa.
Assemblyjen ekosysteemi tarvitsee sen jokaista palasta ollakseen vahva ja toiminnallinen. Asiakasprofiilien ja tapahtuman toiminnallisen strategian tutkimisella saadaan tietoon, millä tavalla ekosysteemistä saadaan tulevaisuudessa vahvempi.
Profiiliryhmiksi valikoitui 4 eri ryhmää: alle 18-vuotiaat paikalle pelaamaan tulleet harrastelijat; televisiosta ohjelmaa seuraavat harrastelijat; ensikertalaiset; naispuoliset kävijät. Kaikki ryhmät ovat hyvin aktiivisia. Saadut tulokset auttavat tapahtuman järjestäjiä suunnittelemaan tulevaisuuden strategioita tapahtumaa ajatellen ja ovat hyvä esiselvitys jos halutaan lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin esimerkiksi tapahtuman ekosysteemiä.
Asiakkaani NeoGames pyysi minua kartoittamaan Assembly-tapahtumien vaikutuksesta muodostunutta hyötyverkostoa. Tutkimusaineiston keruumenetelminä käytetään sekä strukturoituja että puolistrukturoituja kyselyjä, havainnointeja, sekä omaan alan kokemukseen pohjautuvaa hiljaista tietoa. Sekä selventää lukijalle, miltä Assemblyn asiakasprofiilit näyttää kyselyiden nojalla, miltä 2017 asiakasprofiilit näyttää ja miltä tulevaisuuden 2027 asiakasprofiilit näyttää utopian ja dystopian valossa.
Assemblyjen ekosysteemi tarvitsee sen jokaista palasta ollakseen vahva ja toiminnallinen. Asiakasprofiilien ja tapahtuman toiminnallisen strategian tutkimisella saadaan tietoon, millä tavalla ekosysteemistä saadaan tulevaisuudessa vahvempi.
Profiiliryhmiksi valikoitui 4 eri ryhmää: alle 18-vuotiaat paikalle pelaamaan tulleet harrastelijat; televisiosta ohjelmaa seuraavat harrastelijat; ensikertalaiset; naispuoliset kävijät. Kaikki ryhmät ovat hyvin aktiivisia. Saadut tulokset auttavat tapahtuman järjestäjiä suunnittelemaan tulevaisuuden strategioita tapahtumaa ajatellen ja ovat hyvä esiselvitys jos halutaan lähteä tutkimaan asiaa tarkemmin esimerkiksi tapahtuman ekosysteemiä.