Liiketoimintasuunnitelma vähittäiskaupalle
Laahanen, Rasmus (2017)
Laahanen, Rasmus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111623
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa liiketoimintasuunnitelma kohdeyritykselle. Liiketoimintasuunnitelma tehtiin toimeksiantona yritykselle, jonka nimeä ei opinnäytetyön aikana mainita. Tavoitteena oli tehdä toiminnassa olevalle yritykselle kannattava liiketoimintasuunnitelma. Lisäksi tavoitteena oli selvittää yrityksen kasvamisen ja kehittämisen mahdollisuudet ja antaa yrityksen operatiiviselle johdolle ja työntekijöille työkaluja yrityksen toiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyön tekeminen nähtiin ajankohtaiseksi, sillä kohdeyritys oli muutosvaiheessa.
Opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyö sisälsi johdannon, viitekehyksen, toteutuksen kuvauksen, tuotoksen ja johtopäätökset. Opinnäytetyön kaksi pääosaa olivat viitekehys ja varsinainen tuotos. Viitekehyksessä yhdistyi liiketoimintasuunnitelman teoria sekä käytännön tiedot kohdeyrityksestä ja sen toimialasta. Lähteinä viitekehyksessä käytettiin liiketoimintasuunnitelmasta kertovaa kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Kootun viitekehyksen perusteella laadittiin varsinainen tuotos eli liiketoimintasuunnitelma.
Toimialan analyyseissä kuvailtiin vähittäiskaupan alaa sekä kultasepänteosten ja kellojen alaa. Yrityksen kasvamisen ja kehittämisen kannalta olennaisia tuloksia saatiin toimintaympäristön analyyseistä, toimiala-analyyseistä, talouslaskelmista sekä kilpailija-analyyseista.
Liiketoimintasuunnitelmasta saatiin selville, että yrityksen toiminnan kehittäminen on mahdollista ja tärkeää. Yrityksen kasvattaminen vaatii suuria ponnisteluja ja kasvaminen ei todennäköisesti ole lähitulevaisuudessa mahdollista. Liiketoimintasuunnitelman myötä kohdeyritys sai konkreettisia esimerkkejä siihen, miten myyntiä olisi mahdollisuus kasvattaa.
Opinnäytetyö oli muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö, jossa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Opinnäytetyö sisälsi johdannon, viitekehyksen, toteutuksen kuvauksen, tuotoksen ja johtopäätökset. Opinnäytetyön kaksi pääosaa olivat viitekehys ja varsinainen tuotos. Viitekehyksessä yhdistyi liiketoimintasuunnitelman teoria sekä käytännön tiedot kohdeyrityksestä ja sen toimialasta. Lähteinä viitekehyksessä käytettiin liiketoimintasuunnitelmasta kertovaa kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Kootun viitekehyksen perusteella laadittiin varsinainen tuotos eli liiketoimintasuunnitelma.
Toimialan analyyseissä kuvailtiin vähittäiskaupan alaa sekä kultasepänteosten ja kellojen alaa. Yrityksen kasvamisen ja kehittämisen kannalta olennaisia tuloksia saatiin toimintaympäristön analyyseistä, toimiala-analyyseistä, talouslaskelmista sekä kilpailija-analyyseista.
Liiketoimintasuunnitelmasta saatiin selville, että yrityksen toiminnan kehittäminen on mahdollista ja tärkeää. Yrityksen kasvattaminen vaatii suuria ponnisteluja ja kasvaminen ei todennäköisesti ole lähitulevaisuudessa mahdollista. Liiketoimintasuunnitelman myötä kohdeyritys sai konkreettisia esimerkkejä siihen, miten myyntiä olisi mahdollisuus kasvattaa.