Hyvä asiakaspromootio ja ohjelmayhteistyö paikallisradiossa : Case: SUN Radio ja FUN Tampere
Piiroinen, Joonas (2017)
Piiroinen, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111862
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä selvitetään sitä, millainen on hyvä paikallisradion asiakaspromootio ja ohjelmayhteistyö. Asiaa tutkitaan erityisesti juontajan työnkuvan kautta: kuinka edellä mainitut asiat tukevat juontajan päivittäistä työtä parhaiten? Sen lisäksi opinnäytteen tutkimuksessa pyritään etsimään aineksia yleisesti hyviin radion asiakaspromootioihin ja ohjelmayhteistöihin.
Tutkimusosuus koostuu neljän radiojuontajan ja yhden radioyhtiön toimitusjohtajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Työ on tehty yhteistyössä pirkanmaalaisten paikallisradioiden SUN Radion ja FUN Tampereen kanssa. Radiot ovat osa samaa radioyhtiötä Radio SUN Oy:tä. Tutkimus tehdään täysin kyseisten radioiden kontekstissa.
Haastatteluiden pohjalta on pyritty löytämään selkeitä ja konkreettisia teemoja, jotka haastateltavat ovat nähneet merkittävinä tekijöinä hyvän radiopromootion ja ohjelmayhteistyön rakentumisessa. Tutkimuksen analyysin tuloksia on vedetty yhteen helposti ymmärrettäviksi ajatuksiksi pitkin tutkimusta. Työ soveltuu kaikille radioalalla toimiville, erityisesti kaupallisen radion kehitys- ja myyntitehtävissä toimiville.
Tutkimus painottuu erityisesti kilpailupromootioiden ja ohjelmayhteistöiden tutkimiseen. Tutkimuksessa selviää, että juontajan työtä tukevassa kilpailupromootiossa olisi hyvä olla aina taustalla oikeasti kuuntelijakunnalle merkityksellinen palkinto ja promootion pitäisi myös rohkaista kuuntelijoita tuomaan omia tarinoitaan esille. Tällaisella sitouttamisella tuetaan juontajaa parhaiten. Hyvän ohjelmayhteistyön lopputuloksissa korostuu ohjelmayhteistöiden tarinallisuus ja se, että niiden aiheiden olisi hyvä olla mahdollisimman yleismaailmallisia, jotta juontaja pystyy ammentamaan niistä vaivatta inspiraatiota työhönsä.
Tutkimuksessa avataan myös erinäisiä kehitysehdotuksia, joita haastateltavilla tuli mieleen tutkimushaastatteluiden lomassa. Juontajat arvioivat samalla myös nykyisten ja menneiden SUN Radion ja FUN Tampereen asiakaspromootioiden ja ohjelmayhteistöiden tehoa heidän työnsä tukena.
Tutkimusosuus koostuu neljän radiojuontajan ja yhden radioyhtiön toimitusjohtajan puolistrukturoiduista haastatteluista. Työ on tehty yhteistyössä pirkanmaalaisten paikallisradioiden SUN Radion ja FUN Tampereen kanssa. Radiot ovat osa samaa radioyhtiötä Radio SUN Oy:tä. Tutkimus tehdään täysin kyseisten radioiden kontekstissa.
Haastatteluiden pohjalta on pyritty löytämään selkeitä ja konkreettisia teemoja, jotka haastateltavat ovat nähneet merkittävinä tekijöinä hyvän radiopromootion ja ohjelmayhteistyön rakentumisessa. Tutkimuksen analyysin tuloksia on vedetty yhteen helposti ymmärrettäviksi ajatuksiksi pitkin tutkimusta. Työ soveltuu kaikille radioalalla toimiville, erityisesti kaupallisen radion kehitys- ja myyntitehtävissä toimiville.
Tutkimus painottuu erityisesti kilpailupromootioiden ja ohjelmayhteistöiden tutkimiseen. Tutkimuksessa selviää, että juontajan työtä tukevassa kilpailupromootiossa olisi hyvä olla aina taustalla oikeasti kuuntelijakunnalle merkityksellinen palkinto ja promootion pitäisi myös rohkaista kuuntelijoita tuomaan omia tarinoitaan esille. Tällaisella sitouttamisella tuetaan juontajaa parhaiten. Hyvän ohjelmayhteistyön lopputuloksissa korostuu ohjelmayhteistöiden tarinallisuus ja se, että niiden aiheiden olisi hyvä olla mahdollisimman yleismaailmallisia, jotta juontaja pystyy ammentamaan niistä vaivatta inspiraatiota työhönsä.
Tutkimuksessa avataan myös erinäisiä kehitysehdotuksia, joita haastateltavilla tuli mieleen tutkimushaastatteluiden lomassa. Juontajat arvioivat samalla myös nykyisten ja menneiden SUN Radion ja FUN Tampereen asiakaspromootioiden ja ohjelmayhteistöiden tehoa heidän työnsä tukena.