Organisaation osaamisen kehittäminen oppisopimuskoulutuksella
Viitakangas, Sari (2017)
Viitakangas, Sari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111763
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiseksi osaamisen kehittämisen keinoksi oppisopimuskoulutus koetaan yrityksissä, ja miten sen houkuttelevuutta voidaan lisätä. Työssä haettiin syvällisempää ymmärrystä ja vastauksia tutkimuskysymyksiin: miksi yritykset käyttävät oppisopimuskoulutusta osaamisen kehittämisen keinona ja millä tavoin oppisopimuskoulutus saadaan palvelemaan yritysten tarpeita paremmin? Työn toimeksiantajana oli Stadin aikuisopiston työelämä- ja oppisopimuspalvelut, joka järjestää oppisopimuskoulutusta Helsingin alueella.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsiteltiin organisaation oppimista ja osaamista, osaamisen johtamista ja kehittämistä, sekä ammatillista osaamista, työssä oppimista ja oppisopimuskoulutusta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, joihin haastateltavat yritykset valittiin harkinnanvaraisesti toimeksiantajan asiakaskunnasta. Haastattelut rakentuivat neljän teeman ympärille, jotka olivat valintaan vaikuttavat tekijät, vaikutukset yrityksessä ja vaikuttavuus. Neljäs teema toi esille oppisopimuskoulutuksen järjestämiseen liittyviä kehittämisehdotuksia.
Tutkimuksesta käy ilmi, että oppisopimuskoulutus on asiakaslähtöinen ja vaikuttava osaamisen kehittämisen keino. Asiakaslähtöisyyttä parantaa erityisesti yrityskohtainen koulutusten räätälöinti. Oppisopimusopiskelijan uusi osaaminen ja koulutukseen liittyvät kehittämistehtävät linkitetään suoraan työelämään ja käytäntöön. Oppisopimuskoulutus antaa mahdollisuuden kehittää koko organisaation oppimista ja osaamista. Oppisopimuskoulutuksella saavutetulla osaamisella on vaikutusta myös yrityksen kilpailukykyyn.
Oppisopimuskoulutuksen houkuttelevuutta voidaan lisätä vähentämällä byrokratiaa, tekemällä koulutuksen järjestämisprosessi mahdollisimman sujuvaksi yrityksille. Sähköisten palveluiden ja niihin liittyvien tukipalveluiden lisääminen on oleellista. Houkuttelevuutta voidaan lisätä tuomalla viestinnässä esille niitä myönteisiä vaikutuksia, joita oppisopimuskoulutuksella saadaan aikaan organisaatioissa, sekä lisäämällä yritysten tietoisuutta oppisopimuskoulutuksen erilaisista mahdollisuuksista.
Tutkimuksen viitekehyksessä käsiteltiin organisaation oppimista ja osaamista, osaamisen johtamista ja kehittämistä, sekä ammatillista osaamista, työssä oppimista ja oppisopimuskoulutusta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, joihin haastateltavat yritykset valittiin harkinnanvaraisesti toimeksiantajan asiakaskunnasta. Haastattelut rakentuivat neljän teeman ympärille, jotka olivat valintaan vaikuttavat tekijät, vaikutukset yrityksessä ja vaikuttavuus. Neljäs teema toi esille oppisopimuskoulutuksen järjestämiseen liittyviä kehittämisehdotuksia.
Tutkimuksesta käy ilmi, että oppisopimuskoulutus on asiakaslähtöinen ja vaikuttava osaamisen kehittämisen keino. Asiakaslähtöisyyttä parantaa erityisesti yrityskohtainen koulutusten räätälöinti. Oppisopimusopiskelijan uusi osaaminen ja koulutukseen liittyvät kehittämistehtävät linkitetään suoraan työelämään ja käytäntöön. Oppisopimuskoulutus antaa mahdollisuuden kehittää koko organisaation oppimista ja osaamista. Oppisopimuskoulutuksella saavutetulla osaamisella on vaikutusta myös yrityksen kilpailukykyyn.
Oppisopimuskoulutuksen houkuttelevuutta voidaan lisätä vähentämällä byrokratiaa, tekemällä koulutuksen järjestämisprosessi mahdollisimman sujuvaksi yrityksille. Sähköisten palveluiden ja niihin liittyvien tukipalveluiden lisääminen on oleellista. Houkuttelevuutta voidaan lisätä tuomalla viestinnässä esille niitä myönteisiä vaikutuksia, joita oppisopimuskoulutuksella saadaan aikaan organisaatioissa, sekä lisäämällä yritysten tietoisuutta oppisopimuskoulutuksen erilaisista mahdollisuuksista.