Työvälineenä neuropsykiatrinen valmennus : Toimintaterapeuttien kokemuksia menetelmän käytöstä
Heinonen, Paula (2017)
Heinonen, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111912
Tiivistelmä
Neuropsykiatrinen valmennus rantautui Suomeen 2000-luvun alkupuolella ja on yleistymässä yhdeksi kuntoutuksen tukimuodoksi. Se on ohjaukseen perustuva menetelmä. Sillä pyritään vahvistamaan neuropsykiatrisia oireita omaavien ihmisten arjen hallintaa ja saamaan valmennettavan olemassa olevat kyvyt käyttöön. Neuropsykiatrisen valmentajan koulutus on tarkoitettu sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille ja on tullut myös toimintaterapeuttien työvälineeksi. Neuropsykiatrisesti oireilevalla asiakkaalla on mahdollisuus saada toimintaterapiaa tarvittaessa myös neuropsykiatrisen valmennuksen keinoin, mikäli sen ole-tetaan olevan hänelle sopivin tai toimivin tukimuoto.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia toimintaterapeuteilla on neuropsykiatrisesta valmentamisesta sekä miten toimintaterapeuttien ammattitaito näkyy heidän käyttäessään neuropsykiatrista valmennusta työvälineenä. Toimintaterapeuttien keskustelupalstoilla (Toinet, facebook) käydyt keskustelut neuropsykiatrisesta valmennuksesta osoittivat aiheen ajankohtaisuuden ja merkityksen laajemmin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Opinnäytetyössä haastateltiin kuutta toimintaterapeuttia, jotka työskentelevät eri-ikäisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa organisaatoissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Opinnäytetyön taustateorioina ovat olleet valmennus toimintaterapian eri viitekehyksissä sekä neuropsykiatrinen valmennus.
Tämän tutkimuksen perusteella neuropsykiatrinen valmennus nähtiin toimintaterapiaan verrattuna kapeampana lähestymistapana, joka kuitenkin soveltui hyvin toimintaterapeutin työvälineeksi. Neuropsykiatrisessa valmennuksessa keskitytään ”projektiluonteisesti” yhteen rajattuun asiaan kerrallaan, jolle niin lasten, nuorten kuin aikuisten kanssa työskentelevät toimintaterapeutit olivat löytäneet oman paikkansa. Neuropsykiatrisen valmennuksen toimivuudesta oli positiivisia kokemuksia, mutta asiakkaan lähtötilanteen tuli olla valmennukselliselle lähestymistavalle otollinen. Toimintaterapeuttisuus valmennuksessa näkyi toimintaterapeuttien laaja-alaisena käsityksenä ihmisen toimintakyvystä, toiminnan terapeuttisena käyttönä, taitona tukea toimintakykyä, ymmärryksenä terapiaprosessin vaiheista sekä oman itsen terapeuttisena käyttönä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia toimintaterapeuteilla on neuropsykiatrisesta valmentamisesta sekä miten toimintaterapeuttien ammattitaito näkyy heidän käyttäessään neuropsykiatrista valmennusta työvälineenä. Toimintaterapeuttien keskustelupalstoilla (Toinet, facebook) käydyt keskustelut neuropsykiatrisesta valmennuksesta osoittivat aiheen ajankohtaisuuden ja merkityksen laajemmin.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Opinnäytetyössä haastateltiin kuutta toimintaterapeuttia, jotka työskentelevät eri-ikäisten asiakasryhmien kanssa erilaisissa organisaatoissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Opinnäytetyön taustateorioina ovat olleet valmennus toimintaterapian eri viitekehyksissä sekä neuropsykiatrinen valmennus.
Tämän tutkimuksen perusteella neuropsykiatrinen valmennus nähtiin toimintaterapiaan verrattuna kapeampana lähestymistapana, joka kuitenkin soveltui hyvin toimintaterapeutin työvälineeksi. Neuropsykiatrisessa valmennuksessa keskitytään ”projektiluonteisesti” yhteen rajattuun asiaan kerrallaan, jolle niin lasten, nuorten kuin aikuisten kanssa työskentelevät toimintaterapeutit olivat löytäneet oman paikkansa. Neuropsykiatrisen valmennuksen toimivuudesta oli positiivisia kokemuksia, mutta asiakkaan lähtötilanteen tuli olla valmennukselliselle lähestymistavalle otollinen. Toimintaterapeuttisuus valmennuksessa näkyi toimintaterapeuttien laaja-alaisena käsityksenä ihmisen toimintakyvystä, toiminnan terapeuttisena käyttönä, taitona tukea toimintakykyä, ymmärryksenä terapiaprosessin vaiheista sekä oman itsen terapeuttisena käyttönä.