Työnhakijoiden asiakaskokemus työhaastattelussa : Yritys X
Sundholm, Heddastina (2017)
Sundholm, Heddastina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111852
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Yritys X:n työnhakijoiden työhaastattelukokemuksia. Yritys X on henkilöstöpalvelualan yritys. Tarkoituksena oli luoda pohja yritys X:n työtehtäviin hakevien hakijoiden asiakaskokemuksen mittaamiseen ja kehittämiseen työhaastattelussa. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitä työnhakijat arvostavat työhaastatteluissa. Tuloksien myötä Yritys X toivoi löytävänsä kehitysaskeleita ja koulutussuunnitelmaa yrityksen rekrytointikonsulteille.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli määrällinen puolistrukturoitu tutkimus, jonka tutkimustulokset hankittiin e-lomakekyselyn avulla. E-lomakekyselyn kysymykset valikoituivat opinnäytetyössä käytetyn lähdeaineiston pohjalta. E-lomakekysely toteutettiin päätelaitteella, johon työnhakijat vastasivat heti työhaastattelukokemuksen jälkeen. Lähes kuuden viikon aikana 39 työnhakijaa vastasi kyselyyn.
E-lomakekyselyn avulla onnistuttiin saamaan kuva Yritys X:n työhaastattelukokemuksista ja pystyttiin esittämään muutama kehittämiskohde. Tulosten myötä Yritys X:n työnhakijoiden asiakaskokemus työhaastatteluissa on hyvällä tasolla. Lähes kaikkien vastausten keskiarvo oli yli 4. Vastauksissa arvostettiin erityisesti henkilökunnan ystävällisyyttä, ja hakijat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa kohteluun työhaastattelussa. Kyselyssä nousi kuitenkin esille kaksi asiaa, joihin jatkossa kannattaa kiinnittää enemmän huomiota: Työnhakijat kokivat, etteivät rekrytointikonsultit tunteneet tarpeeksi hakijoiden lähettämiä hakemuksia ja että he eivät saaneet tarpeeksi tietoa Yritys X:stä työhaastattelussa.
Johtopäätökset ja kehitysehdotukset sidottiin opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan. Tutkimuksen tuloksien toivottiin herättävän keskustelua rekrytointikonsulttien kanssa Yritys X:ssä työhaastattelukokemusten kehittämiseksi. Hakijan kohtaaminen yksilönä ja informoiminen haastattelussa ovat avainasemassa erinomaisen asiakaskokemuksen luomiseksi työhaastattelussa ja työnantajakuvan kohottamisessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli määrällinen puolistrukturoitu tutkimus, jonka tutkimustulokset hankittiin e-lomakekyselyn avulla. E-lomakekyselyn kysymykset valikoituivat opinnäytetyössä käytetyn lähdeaineiston pohjalta. E-lomakekysely toteutettiin päätelaitteella, johon työnhakijat vastasivat heti työhaastattelukokemuksen jälkeen. Lähes kuuden viikon aikana 39 työnhakijaa vastasi kyselyyn.
E-lomakekyselyn avulla onnistuttiin saamaan kuva Yritys X:n työhaastattelukokemuksista ja pystyttiin esittämään muutama kehittämiskohde. Tulosten myötä Yritys X:n työnhakijoiden asiakaskokemus työhaastatteluissa on hyvällä tasolla. Lähes kaikkien vastausten keskiarvo oli yli 4. Vastauksissa arvostettiin erityisesti henkilökunnan ystävällisyyttä, ja hakijat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa kohteluun työhaastattelussa. Kyselyssä nousi kuitenkin esille kaksi asiaa, joihin jatkossa kannattaa kiinnittää enemmän huomiota: Työnhakijat kokivat, etteivät rekrytointikonsultit tunteneet tarpeeksi hakijoiden lähettämiä hakemuksia ja että he eivät saaneet tarpeeksi tietoa Yritys X:stä työhaastattelussa.
Johtopäätökset ja kehitysehdotukset sidottiin opinnäytetyössä käytettyyn teoriaan. Tutkimuksen tuloksien toivottiin herättävän keskustelua rekrytointikonsulttien kanssa Yritys X:ssä työhaastattelukokemusten kehittämiseksi. Hakijan kohtaaminen yksilönä ja informoiminen haastattelussa ovat avainasemassa erinomaisen asiakaskokemuksen luomiseksi työhaastattelussa ja työnantajakuvan kohottamisessa.