Digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma : Case: Nuorten Akatemian opettajille suunnatut palvelut
Luukkainen, Pauliina (2017)
Luukkainen, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211940
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Nuorten Akatemian opettajille suunnattujen palvelujen digitaalista markkinointia. Työssäni olen keskittynyt kehittämään etenkin yrityksen sisältömarkkinointia, liidien keräämistä ja toimintaa Facebookissa sekä jälkimarkkinointia. Tavoitteena oli luoda konkreettisia digitaalisen markkinoinnin tehostamisen menetelmiä, jotka tukisivat Nuorten Akatemian olemassa olevaa toimintaa sekä vaatisivat mahdollisimman vähän resursseja.
Opinnäytetyöstä muodostui kehittämissuunnitelma, jonka teoriaosuudessa käsitellään asiakkaan ostoprosessin muodostumista, digitaalista markkinointia ja sen osa-alueita, joista sosiaalinen media oli yksi tärkein. Analysoin myös yrityksen nykytilaa sekä tein SWOT-analyysin saadakseni kattavamman lähtökohdan suunnitelmaa varten. Työn teoriaosuus perustuu ammattikirjallisuuteen, yrityshaastatteluihin sekä internetlähteisiin.
Opinnäytetyön teoria-aineisto, yrityshaastattelut ja SWOT-analyysi sekä näistä johdetut kehitysehdotukset tarjoavat kokonaisuudessaan hyvät lähtökohdat yrityksen digitaalisen markkinoinnin tehostamiseen. Työssä laaditut kehitysehdotukset perustuvat teoriassa käsiteltyihin aineistoihin sekä omiin havaintoihin niistä.
Johtopäätöksissä todettiin, että Nuorten Akatemian tulisi panostaa sisältömarkkinointiin sosiaalisessa mediassa. Panostaminen etenkin oman toiminnan ja osaamisen kuvaukseen sekä asiantuntijuuden esille tuomiseen ovat mahdollisuuksia toimeksiantajan erottautumiseen kilpailijoista. Sisältömarkkinoinnin terävöittäminen sosiaalisessa mediassa auttaa vakuuttamaan myös ne potentiaaliset opettajat, joille yrityksen toiminta ja palvelut ovat vielä hieman epäselvää. Jälkimarkkinointi osoittautui myös tärkeäksi kehityksen kohteeksi, sillä tällä hetkellä se on olematonta. Mielenkiintoista pohdintaa aiheutti liidien kerääminen somessa sekä hakukoneoptimointi. Vaikka antamani kehitysehdotukset ovat ajankohtaisia sekä tarpeellisia, on yrityksen silti laadittava kattava digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelman tekeminen terävöittää sekä vakauttaa toimintaa niin ulkoisesti kuin sisäisestikin.
Opinnäytetyöstä muodostui kehittämissuunnitelma, jonka teoriaosuudessa käsitellään asiakkaan ostoprosessin muodostumista, digitaalista markkinointia ja sen osa-alueita, joista sosiaalinen media oli yksi tärkein. Analysoin myös yrityksen nykytilaa sekä tein SWOT-analyysin saadakseni kattavamman lähtökohdan suunnitelmaa varten. Työn teoriaosuus perustuu ammattikirjallisuuteen, yrityshaastatteluihin sekä internetlähteisiin.
Opinnäytetyön teoria-aineisto, yrityshaastattelut ja SWOT-analyysi sekä näistä johdetut kehitysehdotukset tarjoavat kokonaisuudessaan hyvät lähtökohdat yrityksen digitaalisen markkinoinnin tehostamiseen. Työssä laaditut kehitysehdotukset perustuvat teoriassa käsiteltyihin aineistoihin sekä omiin havaintoihin niistä.
Johtopäätöksissä todettiin, että Nuorten Akatemian tulisi panostaa sisältömarkkinointiin sosiaalisessa mediassa. Panostaminen etenkin oman toiminnan ja osaamisen kuvaukseen sekä asiantuntijuuden esille tuomiseen ovat mahdollisuuksia toimeksiantajan erottautumiseen kilpailijoista. Sisältömarkkinoinnin terävöittäminen sosiaalisessa mediassa auttaa vakuuttamaan myös ne potentiaaliset opettajat, joille yrityksen toiminta ja palvelut ovat vielä hieman epäselvää. Jälkimarkkinointi osoittautui myös tärkeäksi kehityksen kohteeksi, sillä tällä hetkellä se on olematonta. Mielenkiintoista pohdintaa aiheutti liidien kerääminen somessa sekä hakukoneoptimointi. Vaikka antamani kehitysehdotukset ovat ajankohtaisia sekä tarpeellisia, on yrityksen silti laadittava kattava digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelman tekeminen terävöittää sekä vakauttaa toimintaa niin ulkoisesti kuin sisäisestikin.