Monikanavaisen myynnin ratkaisut vähittäiskaupan alalla
Nurminen, Juho (2017)
Nurminen, Juho
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211949
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä monikanavaisen myynnin strategiakartta sekä opas monikanavaisen myynnin luomiseen. Strategiakartta ja opas on tarkoitettu vähittäiskaupan johdolle työvälineeksi monikanavaisen myynnin rakentamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä vähittäiskaupan toimijoiden tietoisuutta monikanavaisen myynnin ratkaisuista sekä edistää monikanavaista myyntiä vähittäiskaupan alalla.
Opinnäytetyössä on käytetty aineistona teoriatietoa kivijalkamyynnistä, verkkokaupasta, kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja asiakaspalvelukokemuksesta sekä digitalisoituvasta kaupasta, monikanavaisesta ja kaikkikanavaisesta myynnistä. Opinnäytetyössä on hyödynnetty Tilastokeskuksen ja TNS Gallupin tutkimustuloksia tuomaan esille verkkokaupan kasvua sekä suomalaisten kasvanutta verkkokaupan käyttöä. Viitekehys pitää sisällään myös esimerkkejä maailmalla käytettävistä monikanavaisista digitaalisista ratkaisuista, jotka helpottavat kuluttajan ostotapahtumaa ja tekevät ostokokemuksesta elämyksellisen.
Nykypäivänä ostokäyttäytyminen on muuttunut enemmän ajanvietoksi ja elämyksenhakuisuudeksi, mutta samalla kiireinen arki vaatii kaupalta eri keinoja tarjota tuotteet tai palvelut nopeasti ajasta ja paikasta riippumatta. Kaupan on tarjottava ratkaisut erilaisiin kuluttajien tarpeisiin ja suunniteltava kaupanteko hyödyntäen uutta teknologiaa. Perinteisen kivijalkamyymälän rooli on edelleen vahva, mutta sen rinnalle tarvitaan myös verkkokauppaa, jotta kauppa tavoittaa mahdollisimman suuren kuluttajaryhmän.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi monikanavaisen myynnin strategiakartta sekä opas monikanavaisen myynnin luomiseen. Opinnäytetyö sisältää myös kuvauksen asiakkaan kulkemasta matkasta monikanavaisessa ostoympäristössä.
Opinnäytetyössä on käytetty aineistona teoriatietoa kivijalkamyynnistä, verkkokaupasta, kuluttajan ostokäyttäytymisestä ja asiakaspalvelukokemuksesta sekä digitalisoituvasta kaupasta, monikanavaisesta ja kaikkikanavaisesta myynnistä. Opinnäytetyössä on hyödynnetty Tilastokeskuksen ja TNS Gallupin tutkimustuloksia tuomaan esille verkkokaupan kasvua sekä suomalaisten kasvanutta verkkokaupan käyttöä. Viitekehys pitää sisällään myös esimerkkejä maailmalla käytettävistä monikanavaisista digitaalisista ratkaisuista, jotka helpottavat kuluttajan ostotapahtumaa ja tekevät ostokokemuksesta elämyksellisen.
Nykypäivänä ostokäyttäytyminen on muuttunut enemmän ajanvietoksi ja elämyksenhakuisuudeksi, mutta samalla kiireinen arki vaatii kaupalta eri keinoja tarjota tuotteet tai palvelut nopeasti ajasta ja paikasta riippumatta. Kaupan on tarjottava ratkaisut erilaisiin kuluttajien tarpeisiin ja suunniteltava kaupanteko hyödyntäen uutta teknologiaa. Perinteisen kivijalkamyymälän rooli on edelleen vahva, mutta sen rinnalle tarvitaan myös verkkokauppaa, jotta kauppa tavoittaa mahdollisimman suuren kuluttajaryhmän.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi monikanavaisen myynnin strategiakartta sekä opas monikanavaisen myynnin luomiseen. Opinnäytetyö sisältää myös kuvauksen asiakkaan kulkemasta matkasta monikanavaisessa ostoympäristössä.