Turvallisuuden kannalta tärkeitä järjestelmiä syöttävien akustojen kuormituksen selvitys ja hallinta Loviisan voimalaitoksella
Salonius, Juha (2017)
Salonius, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111833
Tiivistelmä
Ydinvoimalaitosohjeiden muutoksesta johtuen Loviisan voimalaitoksen turvallisuuden kannalta tärkeitä järjestelmiä syöttävien akustojen kapasiteetit tarkistettiin. Selvityksen perusteella yksi akustojärjestelmä tuli mitoittaa uudestaan. Uudestaan mitoitettavat akustot syöttävät Loviisa 1:n automatiikka- ja säätölaitteita. Uusi toiminta-aikavaatimus on moninkertainen aiempaan toiminta-aikavaatimukseen verrattuna. Akustojen uudestaan mitoitusta varten otettiin tässä työssä käyttöön uusi aiempaa tarkempi mitoitusmenetelmä muuttuvalle kuormalle. Työssä käytettyä prosessia voidaan hyödyntää myös muiden akkujärjestelmien mitoituksessa. Näyttötyön toinen osio piti sisällään uuden akkukuormien hallintajärjestelmän suunnittelun ja implementoinnin, koska nykyisessä toimintamallissa oli nähty kehittämisen tarvetta.
Näyttötyö tehtiin Fortum Engineering and Projects osastolla. Työn tilaaja oli Loviisan voimalaitos. Tutkimuksen päätavoite oli luoda uusi kuormien hallinta- ja dokumentointijärjestelmä. Uudestaan mitoitettavaa akustoa käytettiin esimerkkinä uuden mitoitusmenetelmän testaamisessa. Näyttötyö oli kvalitatiivinen tutkimus, joka tehtiin toimintatutkimuksena. Työssä hyödynnettiin Benchmarking:a vertaamalla miten toisilla ydinvoimalaitoksilla akkujen mitoitus on tehty. Tietolähteitä yhdistämällä kehitettiin uusi prosessi akkujen mitoitusta varten. Uutta vaaditun akkukapasiteetin määrittämissä oli kuormasta tehtävä tarkka analyysi toiminta-ajan suhteen, josta rakentui kuormitusprofiili. Kuormitusprofiilin avulla voidaan optimoida akku mahdollisimman sopivan kokoiseksi, jotta mitoituksesta ei tulisi ylikonservatiivinen. Työtä varten selvitettiin peruskuorman lisäksi alkutapahtuman aiheuttamat lisäkuormat ja niiden kestoajat. Akkujen huollettavuus ja laitoksen käytettävyys olivat uudestaan mitoituksessa myös huomioitava.
Akkukuormien hallintajärjestelmän suunnittelun ja toteutuksen tavoitteena oli luoda mahdollisimman yksinkertainen, selkeä, luotettava ja avoin dokumentointijärjestelmä. Järjestelmä tehtiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Kuormien dokumentoinnin lisäksi ohjelma laskee kuinka paljon ylikapasiteettia järjestelmässä on ja sitä voidaan käyttää myös suunnittelun apuna akkujen mitoituksessa.
Uudet akustot mitoitettiin näyttötyössä luodun prosessin avulla ja uusi kuormien hallintajärjestelmä otettiin käyttöön onnistuneesti.
Näyttötyö tehtiin Fortum Engineering and Projects osastolla. Työn tilaaja oli Loviisan voimalaitos. Tutkimuksen päätavoite oli luoda uusi kuormien hallinta- ja dokumentointijärjestelmä. Uudestaan mitoitettavaa akustoa käytettiin esimerkkinä uuden mitoitusmenetelmän testaamisessa. Näyttötyö oli kvalitatiivinen tutkimus, joka tehtiin toimintatutkimuksena. Työssä hyödynnettiin Benchmarking:a vertaamalla miten toisilla ydinvoimalaitoksilla akkujen mitoitus on tehty. Tietolähteitä yhdistämällä kehitettiin uusi prosessi akkujen mitoitusta varten. Uutta vaaditun akkukapasiteetin määrittämissä oli kuormasta tehtävä tarkka analyysi toiminta-ajan suhteen, josta rakentui kuormitusprofiili. Kuormitusprofiilin avulla voidaan optimoida akku mahdollisimman sopivan kokoiseksi, jotta mitoituksesta ei tulisi ylikonservatiivinen. Työtä varten selvitettiin peruskuorman lisäksi alkutapahtuman aiheuttamat lisäkuormat ja niiden kestoajat. Akkujen huollettavuus ja laitoksen käytettävyys olivat uudestaan mitoituksessa myös huomioitava.
Akkukuormien hallintajärjestelmän suunnittelun ja toteutuksen tavoitteena oli luoda mahdollisimman yksinkertainen, selkeä, luotettava ja avoin dokumentointijärjestelmä. Järjestelmä tehtiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla. Kuormien dokumentoinnin lisäksi ohjelma laskee kuinka paljon ylikapasiteettia järjestelmässä on ja sitä voidaan käyttää myös suunnittelun apuna akkujen mitoituksessa.
Uudet akustot mitoitettiin näyttötyössä luodun prosessin avulla ja uusi kuormien hallintajärjestelmä otettiin käyttöön onnistuneesti.