Liiketoiminnan kehittäminen strategian avulla : strategiaprosessin suunnittelu
Lyytinen, Tuija (2017)
Lyytinen, Tuija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on strategian ja strategiatyökalujen avulla pohtia liiketoiminnan kehittämisen prosessimallia. Kohdeyrityksenä työssäni käytän olemassa olevaa yritystä, joka etsii jatkajaa liiketoiminnalleen. Yritys toimii ravitsemisalalla Pohjois-Karjalassa. Yrityksen liiketoiminta perustuu kesäkahvila toimintaan ja se on harjoittanut liiketoimintaa useita vuosia samoissa liiketiloissa. Opinnäytetyössäni käytän yrityksestä nimeä Yritys X.
Teoriaosuus jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäinen osa käsittelee liikeideaa ja liiketoimintamallia. Seuraavassa osassa tarkastellaan strategiaa ja viimeinen teoriaosuus painottuu strategiatyökalujen tarkasteluun.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa kehittäminen pohjautuu teoriaan ja yritysaineistoon. Kehittämistyön tavoitteena on tunnistaa case-yritykselle sopiva strategiaprosessi, jonka avulla liiketoiminnan kehittäminen voidaan aloittaa. Kehittämistyö on tapaustutkimus, jossa tutkimusstrategiana on tutkia yhtä kohdetta eli tässä tapauksessa yhtä liiketoimintaa. Tutkimuksen viitekehyksenä on käytetty Robert Kaplanin ja David Nortonin strategianlaatimisen prosessimallia ja lisäksi tutkimusta on syvennetty pohtimalla strategiatyökalujen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämistyössä.
Kehittämistyön suunnittelussa käytettiin kahta strategiatyökalua. SWOT-analyysin avulla analysoitiin Yritys X:n nykytilannetta. SWOT-analyysin tarkoituksena on tarkastella yrityksen sisäisiä ja ulkoisia vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Yrityksen kokonaiskuvan hahmottamisen avulla saadaan tuotettua tärkeää tietoa yrityksen strategisten valintojen tueksi. Analyysin tulosten perusteella voidaan määritellä liiketoiminnan kehittämisen tärkeimmät kohteet. Toisena työkaluna kehittämistyössä käytettiin uuden luomisen strategiatyökalua. Co-creation eli yhteiskehittäminen on suhteellisen tuore strategiatyökalu, jonka tavoitteena on yrityksen strateginen kehittäminen yhteistyössä työntekijöiden, asiakkaiden sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opinnäytetyön loppuosassa käsitellään tutkimustuloksia. Tutkimuksen avulla pystyttiin havainnoimaan Yritys X:n kehittämistyön prosessimalli ja tarkastelemaan mahdollisia kehittämiskohteita. Yrityksen myyntitietojen ja analyysien pohjalta liiketoiminnan kehittäminen tulisi mielestäni suunnata uuden liiketoiminnan luomiseen. Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia, millaisen strategiaprosessimallin avulla case-yrityksen liiketoiminnan kehittäminen saadaan aloitettua. Lisäksi tutkittiin, millaisia strategiatyökaluja liiketoiminnan kehittämisessä voidaan hyödyntää ja millaisia tavoitteita eri strategiatyökaluilla on. Uuden liiketoiminnan luomisen työkaluksi valikoitui co-creation, jonka avulla kehittämistyötä voidaan tehdä luovasti yhteistyökumppaneiden kanssa.
Teoriaosuus jakautuu kolmeen osioon. Ensimmäinen osa käsittelee liikeideaa ja liiketoimintamallia. Seuraavassa osassa tarkastellaan strategiaa ja viimeinen teoriaosuus painottuu strategiatyökalujen tarkasteluun.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa kehittäminen pohjautuu teoriaan ja yritysaineistoon. Kehittämistyön tavoitteena on tunnistaa case-yritykselle sopiva strategiaprosessi, jonka avulla liiketoiminnan kehittäminen voidaan aloittaa. Kehittämistyö on tapaustutkimus, jossa tutkimusstrategiana on tutkia yhtä kohdetta eli tässä tapauksessa yhtä liiketoimintaa. Tutkimuksen viitekehyksenä on käytetty Robert Kaplanin ja David Nortonin strategianlaatimisen prosessimallia ja lisäksi tutkimusta on syvennetty pohtimalla strategiatyökalujen käyttömahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämistyössä.
Kehittämistyön suunnittelussa käytettiin kahta strategiatyökalua. SWOT-analyysin avulla analysoitiin Yritys X:n nykytilannetta. SWOT-analyysin tarkoituksena on tarkastella yrityksen sisäisiä ja ulkoisia vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia. Yrityksen kokonaiskuvan hahmottamisen avulla saadaan tuotettua tärkeää tietoa yrityksen strategisten valintojen tueksi. Analyysin tulosten perusteella voidaan määritellä liiketoiminnan kehittämisen tärkeimmät kohteet. Toisena työkaluna kehittämistyössä käytettiin uuden luomisen strategiatyökalua. Co-creation eli yhteiskehittäminen on suhteellisen tuore strategiatyökalu, jonka tavoitteena on yrityksen strateginen kehittäminen yhteistyössä työntekijöiden, asiakkaiden sekä muiden yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opinnäytetyön loppuosassa käsitellään tutkimustuloksia. Tutkimuksen avulla pystyttiin havainnoimaan Yritys X:n kehittämistyön prosessimalli ja tarkastelemaan mahdollisia kehittämiskohteita. Yrityksen myyntitietojen ja analyysien pohjalta liiketoiminnan kehittäminen tulisi mielestäni suunnata uuden liiketoiminnan luomiseen. Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia, millaisen strategiaprosessimallin avulla case-yrityksen liiketoiminnan kehittäminen saadaan aloitettua. Lisäksi tutkittiin, millaisia strategiatyökaluja liiketoiminnan kehittämisessä voidaan hyödyntää ja millaisia tavoitteita eri strategiatyökaluilla on. Uuden liiketoiminnan luomisen työkaluksi valikoitui co-creation, jonka avulla kehittämistyötä voidaan tehdä luovasti yhteistyökumppaneiden kanssa.