Vientiartistin brändääminen
Leskinen, Jenni (2017)
Leskinen, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212076
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on vertaileva tapaustutkimus, joka tutkii miten kansainväliseen uraan suuntautuneita artisteja brändätään Suomessa. Työn tilaajana on Music Finland, joka edistää suomalaisen musiikin kansainvälistymistä. Opinnäytetyön pääkysymyksenä on: ”Miten suomalaisen vientiin suuntautuneen artistin brändiä rakennetaan?” Opinnäytetyössä tutkitaan, miten Suomessa brändätään ulkomaille tähtääviä artisteja ja millainen kyseinen prosessi on. Tämä opinnäytetyö selvittää, miten brändäysprosessit eroavat toisistaan musiikin alan eri asiantuntijoiden välillä, miten systemaattista brändäys on ja mitä eri henkilöt kokevat brändin rakentamisen sisältävän.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu brändäyksen teorioista. Avainkäsitteitä ovat brändäys, musiikkibisnes, vienti, artistibrändi ja kansainvälistyminen. Tutkimusaineiston keruumenetelminä käytin teemahaastatteluita, teorialähtöistä sisällön analyysiä sekä SWOT-analyysiä.
Tuloksista käy ilmi, että brändäys ei ole Suomessa systemaattista eikä siihen ole suoraa kaavaa. Artistin musiikin ja aitouden katsottiin olevan tärkeämpää kuin artistin brändääminen. Peilaamalla saatuja tuloksia brändäyksen teorioihin muodostettiin kehitysehdotuksia ja laadittiin kaavio, jonka tavoitteena on auttaa Suomen vientiartistien brändäyksen kanssa toimivia musiikkialan toimijoita.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu brändäyksen teorioista. Avainkäsitteitä ovat brändäys, musiikkibisnes, vienti, artistibrändi ja kansainvälistyminen. Tutkimusaineiston keruumenetelminä käytin teemahaastatteluita, teorialähtöistä sisällön analyysiä sekä SWOT-analyysiä.
Tuloksista käy ilmi, että brändäys ei ole Suomessa systemaattista eikä siihen ole suoraa kaavaa. Artistin musiikin ja aitouden katsottiin olevan tärkeämpää kuin artistin brändääminen. Peilaamalla saatuja tuloksia brändäyksen teorioihin muodostettiin kehitysehdotuksia ja laadittiin kaavio, jonka tavoitteena on auttaa Suomen vientiartistien brändäyksen kanssa toimivia musiikkialan toimijoita.