Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Analyysi Bachin kantaatista Ich will den Kreuzstab gerne tragen sekä katsaus sen esittämiseen soitinyhtyeen solistina

Punkeri, Tomi (2017)

Avaa tiedosto
Punkeri_Tomi.pdf (1.039Mt)
Lataukset: 


Punkeri, Tomi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön keskeisenä sisältönä on Johann Sebastian Bachin Ich will den Kreuzstab gerne tragen -kantaatin (BWV 56) analysointi ja esittäminen. Tarkempana tutkimuskohteena ovat kantaatin sanoma ja kantaattikonsertin järjestämisen haasteet. Lisäksi työ sisältää katsauksen kantaatin esittämisestä solistin näkökulmasta.

Työn alussa käsitellään osa osalta kantaatin tulkintaa sekä tekstin ja musiikin yhtyettä. Keskeisin sisältö teoksessa on Jumalan johdatus, joka kuljettaa ihmisen läpi elämän tuskien lopulta paratiisiin. Työssä käsitellään myös kantaatin esittämiseen liittyvän taiteellisen projektin käytännön järjestelyjä, henkilökohtaisen harjoittelun ja esiintymisen haasteita ja toteutusta. Lisäksi pohditaan, miten kanttori voi seurakuntaelämässä hyödyntää kantaattimusiikkia.

Lähdemateriaalina työssä on käytetty internetistä löytyvää lähdekirjallisuutta Johann Sebastian Bachista, kantaateista ja esiintymisestä. Lisäksi lähteinä on käytetty myös aiheesta kirjoitettua kirjallisuutta. Kantaatin analyysi ja esiintymiseen liittyvä pohdinta perustuu itsereflektioon ja lähdemateriaaliin. Myös taiteellisen projektin yleisöpalautetta on hyödynnetty.

Tutkielman johtopäätöksinä voidaan todeta, että onnistunut barokkimusiikin tulkinta vaatii solistilta perehtyneisyyttä eri säveltäjien nuotinnustyyleihin ja intuitioon perustuvaa ilmaisua. Esiintyessään laulusolisti joutuu kestämään jännitystä, ja estääkseen ramppikuumetta on harjoiteltava teosta pitkäjänteisesti. On myös hyödyllistä työskennellä akustiikaltaan erilaisissa tiloissa, jotta laulun synnyttämät kehon tuntemukset tulevat tutuiksi. Hengellisessä musiikissa teksti on tärkeässä roolissa. Tästä syystä esiintyjän on perehdyttävä tekstiin syvällisesti.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste