Maahanmuuttajien kokemuksia perehdyttämisestä puhdistuspalvelualalla
Heikkinen, Heidi (2010)
Heikkinen, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004126363
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä maahanmuuttajien kokemuksia perehdyttämisestä puhdistuspalvelualalla. Uuden työntekijän perehdyttäminen on tärkeä vaihe työsuhteen alussa. Erityisen haastavaa se on, kun perehdytetään maahanmuuttajaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita työhön perehdytettävä maahanmuuttajataustainen työntekijä kohtaa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitin mitä perehdyttämisellä tarkoitetaan ja mihin onnistuneella perehdyttämisellä pyritään. Työni teoriaosuudessa puran käsitettä maahanmuuttaja ja käsittelen siihen liittyviä kulttuurillisia tekijöitä.
Puhdistuspalveluala on usein ensimmäinen työpaikka maahanmuuttajalle, siksi käsittelin teoriaosuudessa myös puhdistuspalvelualaa yleensä ja mitä puhdistuspalvelualalle työllistyvältä odotetaan.
Tutkimuksessa haastattelin kuutta maahanmuuttajataustaista henkilöä, jotka haastattelu hetkellä työskentelevät puhdistuspalvelualalla. Haastattelin työhöni kolmea Venäjältä ja kolmea Virosta kotoisin olevaa henkilöä. Valitsin haastateltavat Venäjältä ja Virosta, koska näistä maista Suomeen tulee eniten maahanmuuttajia. Työni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja saatu tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla.
Haastattelun tulosten mukaan maahanmuuttajataustainen työntekijä kohtaa puhdistuspalvelualalla lisähaasteita työsuhteensa alussa. Usein etenkin kielen hallinta tuo perehdyttämiseen lisähaasteita. Haastateltavien kokemukset perehdyttämisestä työsuhteen alussa ja myös työsuhteen jatkuessa olivat positiivisia. Perehdyttämiskäytännöissä on eroavaisuuksia eri työpaikoilla. Työpaikoilla olisi hyvä käyttää erityyppisiä perehdytyskäytäntöjä, koska perehdytettävien oppimisessa on eroja. Erityyppisten käytänteiden avulla voidaan perehdyttämisessä saada parempia tuloksia.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitin mitä perehdyttämisellä tarkoitetaan ja mihin onnistuneella perehdyttämisellä pyritään. Työni teoriaosuudessa puran käsitettä maahanmuuttaja ja käsittelen siihen liittyviä kulttuurillisia tekijöitä.
Puhdistuspalveluala on usein ensimmäinen työpaikka maahanmuuttajalle, siksi käsittelin teoriaosuudessa myös puhdistuspalvelualaa yleensä ja mitä puhdistuspalvelualalle työllistyvältä odotetaan.
Tutkimuksessa haastattelin kuutta maahanmuuttajataustaista henkilöä, jotka haastattelu hetkellä työskentelevät puhdistuspalvelualalla. Haastattelin työhöni kolmea Venäjältä ja kolmea Virosta kotoisin olevaa henkilöä. Valitsin haastateltavat Venäjältä ja Virosta, koska näistä maista Suomeen tulee eniten maahanmuuttajia. Työni on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja saatu tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelujen avulla.
Haastattelun tulosten mukaan maahanmuuttajataustainen työntekijä kohtaa puhdistuspalvelualalla lisähaasteita työsuhteensa alussa. Usein etenkin kielen hallinta tuo perehdyttämiseen lisähaasteita. Haastateltavien kokemukset perehdyttämisestä työsuhteen alussa ja myös työsuhteen jatkuessa olivat positiivisia. Perehdyttämiskäytännöissä on eroavaisuuksia eri työpaikoilla. Työpaikoilla olisi hyvä käyttää erityyppisiä perehdytyskäytäntöjä, koska perehdytettävien oppimisessa on eroja. Erityyppisten käytänteiden avulla voidaan perehdyttämisessä saada parempia tuloksia.