Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ryhmätheraplay -vuorovaikutusleikin käyttäminen lapsen vuorovaikutustaitojen tukemiseen : Positiivisen mielenterveyden edistäminen

Iivonen, Minna (2017)

Avaa tiedosto
iivonen_minna.pdf (685.3Kt)
Lataukset: 


Iivonen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612556
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä – hankkeen alla. Hankeaihio on suunniteltu AMK Metropolian sekä Kymenlaakson AMK:n kanssa

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Theraplay-menetelmään pohjautuva vuorovaikutusleikki toimii lapsen vuorovaikutustaitojen sekä lapsen positiivisen mielenterveyden kehittymisen tukemiseen erityislastentarhaopettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli tuoda esille tietoa lapsen vuorovaikutustaitojen ja positiivisen mielenterveyden kehittymisestä, sekä tuottaa tietoa vuorovaikutusleikin soveltuvuudesta näiden tukemiseen. Toivon tämän työn lisäävän lapsen hoitajan ymmärrystä vuorovaikutustaitojen tärkeydestä lapsen positiivisen mielenterveyden kehittymisessä, jotta vuorovaikutustaidoissa apua tarvitseva lapsi saa enemmän tukea ongelmassaan. Tämän ymmärryksen ja toiminnan kautta, voimme ennaltaehkäistä entistä tehokkaammin mielenterveysongelmia ja hyödyn näkyvän ihmisen hyvinvointina aikuisiässä.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ryhmähaastattelemalla kuutta konsultoivaa erityislastentarhaopettajaa saman aikaisesti. Aineiston analysoin induktiivisella sisällönanalyysilla.

Tulokset olivat hyvin positiivisia. Tulosten pohjalta voin tehdä johtopäätökset, että vuorovaikutusleikki toimii hyvin erityislastentarhaopettajien mielestä lapsen vuorovaikutustaitojen sekä positiivisen mielenterveyden tukemiseen. Vuorovaikutusleikki voisi soveltua varsin hyvin mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyyn käytettynä työvälineenä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste