Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ammatillisen osaamisen tukeminen työyhteisössä : Case UPM - Osaamisen kehittäminen RePa projektin koulutuksen näkökulmasta

Piikkilä, Jaana (2010)

 
Avaa tiedosto
Piikkila_Jaana.pdf (601.8Kt)
Lataukset: 


Piikkilä, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004297298
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkasteltiin ammatillisen osaamisen kehittämistä työyhteisössä työssä tarvittavan osaamisen, oppivan organisaation ja työssä oppimisen teoreettisista viitekehyksistä. Tarkastelun tavoitteena oli synnyttää lisää näkökulmia organisaation henkilöstön ammatilliseen kehittämiseen sekä sen eri toimintamalleihin.

Teoriaosuudessa tarkasteltiin etenkin työssä oppimisen eri muotoja ja mahdollisuuksia. Kehittämishankkeen konkreettisen case-esimerkin tarkastelua varten valittiin kaksi menetelmää tarkempaa kuvasta varten; kokemuksesta oppimisen (action learning) lähestymistapa sekä teknologiapohjainen oppiminen työssä oppimisen tukena.

Kehittämishankkeen empiirisessä osuudessa kuvattiin UPM-Kymmene konsernin palkkahallinnon korvausprojektia osaamisen kehittämisen näkökulmasta pohjautuen konsernin yleisiin ammatillisen osaamisen tarkastelutasoihin. Hanketta kuvattiin Action Learning prosessin vaiheiden mukaisesti alkaen ongelmakysymysten asettelusta ja edeten tiedonhaun, analysoinnin ja vaihtoehtoisten ratkaisumallien pohdinnan kautta toteutussuunnitelman tekemiseen, itse toteutukseen ja lopulta sen onnistumisen arviointiin.

Palkkahallinnon korvausprojektin kautta tapahtunutta ammatillisen osaamisen kehittämishanketta ja sen sisältöä kuvattiin rinnan tämän Action Learning mallia mukailevan työssä oppimisen prosessin kanssa. Projektin koulutus hyödynsi lähiopetuksen perinteistä mallia teknologiapohjaisten oppimisen menetelmien tuella sekä sisälsi vaihtoehtoja osaamisen kehittämiseen myös itseohjautuvin menetelmin.

Lopuksi kuvattiin projektin kautta tapahtunutta ammatillisen osaamisen kehittymistä, jossa merkityksellisyys, aito asiayhteys, ongelman ratkaisu, suunnitelmallisuus, yhteistoiminnallisuus ja yhteinen tekeminen korostuivat osaamisen kehittämisessä henkilökohtaisen ja yhteisen pohdinnan ja reflektoinnin ohella. Mahdollisuudet ovat auki kehittää myös henkilöstön kehittämistä työssä oppimisen kautta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste