Näytä suppeat kuvailutiedot

Ammatillisen osaamisen tukeminen työyhteisössä : Case UPM - Osaamisen kehittäminen RePa projektin koulutuksen näkökulmasta

Piikkilä, Jaana (2010)

dc.contributor.authorPiikkilä, Jaana
dc.date.accessioned2010-04-30T06:41:37Z
dc.date.available2010-04-30T06:41:37Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201004297298
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/13118
dc.description.abstractKehittämishankkeessa tarkasteltiin ammatillisen osaamisen kehittämistä työyhteisössä työssä tarvittavan osaamisen, oppivan organisaation ja työssä oppimisen teoreettisista viitekehyksistä. Tarkastelun tavoitteena oli synnyttää lisää näkökulmia organisaation henkilöstön ammatilliseen kehittämiseen sekä sen eri toimintamalleihin. Teoriaosuudessa tarkasteltiin etenkin työssä oppimisen eri muotoja ja mahdollisuuksia. Kehittämishankkeen konkreettisen case-esimerkin tarkastelua varten valittiin kaksi menetelmää tarkempaa kuvasta varten; kokemuksesta oppimisen (action learning) lähestymistapa sekä teknologiapohjainen oppiminen työssä oppimisen tukena. Kehittämishankkeen empiirisessä osuudessa kuvattiin UPM-Kymmene konsernin palkkahallinnon korvausprojektia osaamisen kehittämisen näkökulmasta pohjautuen konsernin yleisiin ammatillisen osaamisen tarkastelutasoihin. Hanketta kuvattiin Action Learning prosessin vaiheiden mukaisesti alkaen ongelmakysymysten asettelusta ja edeten tiedonhaun, analysoinnin ja vaihtoehtoisten ratkaisumallien pohdinnan kautta toteutussuunnitelman tekemiseen, itse toteutukseen ja lopulta sen onnistumisen arviointiin. Palkkahallinnon korvausprojektin kautta tapahtunutta ammatillisen osaamisen kehittämishanketta ja sen sisältöä kuvattiin rinnan tämän Action Learning mallia mukailevan työssä oppimisen prosessin kanssa. Projektin koulutus hyödynsi lähiopetuksen perinteistä mallia teknologiapohjaisten oppimisen menetelmien tuella sekä sisälsi vaihtoehtoja osaamisen kehittämiseen myös itseohjautuvin menetelmin. Lopuksi kuvattiin projektin kautta tapahtunutta ammatillisen osaamisen kehittymistä, jossa merkityksellisyys, aito asiayhteys, ongelman ratkaisu, suunnitelmallisuus, yhteistoiminnallisuus ja yhteinen tekeminen korostuivat osaamisen kehittämisessä henkilökohtaisen ja yhteisen pohdinnan ja reflektoinnin ohella. Mahdollisuudet ovat auki kehittää myös henkilöstön kehittämistä työssä oppimisen kautta.fi
dc.language.isofin
dc.publisherTampereen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleAmmatillisen osaamisen tukeminen työyhteisössä : Case UPM - Osaamisen kehittäminen RePa projektin koulutuksen näkökulmastafi
dc.type.ontasotfi=Opettaja-AMK-opinnäytetyö|sv=Examensarbete för yrkeslärarutbildning|en=Bachelor's thesis for vocational teacher education|
dc.identifier.dscollection10024/6698
dc.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysatyössäoppiminen
dc.subject.ysaosaaminen
dc.subject.ysaammattitaito
dc.contributor.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordammatillinen osaaminen
dc.subject.keywordaction learning
dc.subject.keyword70/20/10 malli
dc.subject.specializationAmmatillinen opettajakorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education|
dc.subject.disciplineAmmatillinen opettajakorkeakoulu


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot