Lentotuhka—moreeni-seos kaatopaikan pohjarakenteen materiaalina
Mutanen, Joni (2017)
Mutanen, Joni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512345
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Kuopion Jätekukolle, joka ohjaa ja jalostaa jätemateriaaleja uusiokäyttöön. Kaatopaikan pinta- ja pohjarakenteilla pyritään estämään suotovesien kulkeutumista ja imeytymistä ympäristöön ja maaperään. Vedenläpäisevyys on tärkeimpiä rakenteiden ominaisuuksia ja sille asetetut vaatimukset on ehdottomasti täytettävä. Tarkoituksena oli selvittää lentotuhka—moreeni-seoksen soveltuvuutta kaatopaikan pinta- tai pohjarakenteen materiaalina. Työn tavoitteena oli löytää seos jota voidaan käyttää kaatopaikan rakenteiden materiaalina. Lentotuhkan hyötykäyttöä täytyisi lisätä, koska sillä pystytään korvaamaan uusiutumattomia raaka-aineita ja vähentämään ympäristökuormitusta.
Tuhka—moreeni-seoksen soveltuvuutta tutkittiin erilaisilla kokeilla, joita olivat rakeisuuskoe, Proctor-koe ja vedenläpäisevyyskoe. Kokeissa käytetyn lentotuhkan määrät seoksen massasta olivat 10 % ja 30 %. Kokeita tehtiin myös bentoniitti—moreeni-seoksille, joissa bentoniittia käytettiin 3 % ja 5 % sekä pelkälle moreenille. Käytetty lentotuhka tuli Kuopion Energialta, jossa polttoaineena käytetään turvetta ja puupolttoaineita.
Lentotuhka—moreeni-seosten vedenläpäisevyydeksi saatiin 9,77*10-7 m/s ja 3,30*10-6 m/s, moreenille 3,97*10-7 m/s ja bentoniitti—moreeni-seoksille 1,32*10-9 m/s ja 8,81*10-9 m/s. Asetettu vaatimus on 1,0*10-9 m/s, joten saatujen tulosten mukaan mikään seos ei kelpaisi materiaaliksi. Bentoniittiseoksille voisi tehdä lisätutkimuksia kuten myös lentotuhka—bentoniitti—moreeni-seoksille.
Tuhka—moreeni-seoksen soveltuvuutta tutkittiin erilaisilla kokeilla, joita olivat rakeisuuskoe, Proctor-koe ja vedenläpäisevyyskoe. Kokeissa käytetyn lentotuhkan määrät seoksen massasta olivat 10 % ja 30 %. Kokeita tehtiin myös bentoniitti—moreeni-seoksille, joissa bentoniittia käytettiin 3 % ja 5 % sekä pelkälle moreenille. Käytetty lentotuhka tuli Kuopion Energialta, jossa polttoaineena käytetään turvetta ja puupolttoaineita.
Lentotuhka—moreeni-seosten vedenläpäisevyydeksi saatiin 9,77*10-7 m/s ja 3,30*10-6 m/s, moreenille 3,97*10-7 m/s ja bentoniitti—moreeni-seoksille 1,32*10-9 m/s ja 8,81*10-9 m/s. Asetettu vaatimus on 1,0*10-9 m/s, joten saatujen tulosten mukaan mikään seos ei kelpaisi materiaaliksi. Bentoniittiseoksille voisi tehdä lisätutkimuksia kuten myös lentotuhka—bentoniitti—moreeni-seoksille.