Työttömien henkilöiden terveystarkastukset : asiakkaiden kokemuksia
Savolainen, Tuula (2017)
Savolainen, Tuula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512378
Tiivistelmä
Työttömyys on terveyttä ja hyvinvointia vaarantava ilmiö niin yksilön, yhteisön, yhteiskunnan kuin kansantalouden näkökulmasta. Työttömien kokema hyvinvointi ja terveydentila ovat heikompia kuin työssäkäyvillä. Terveydenhoitajan toteuttamilla työttömien terveystarkastuksilla pyritään edistämään työttömien henkilöiden terveyttä ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työttömien henkilöiden kokemuksia työttömille tarkoitetuista terveys-tarkastuksista terveydenhoitajan vastaanotolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ja lisätä ymmärrystä siitä, miten työttömät henkilöt kokevat työttömien terveystarkastukset. Tiedon avulla voidaan kehittää työttömien terveystarkastuksia ja jatkossa parantaa hoitotyön käytäntöjä, laatua ja vaikuttavuutta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla internetissä. Tiedon-antajina toimi seitsemän henkilöä (n=7), jotka olivat käyneet työttömille tarkoitetuissa terveystarkastuksissa vuosien 2011–2016 aikana vähintään kerran. Aineiston analyysi toteutettiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset kuvaavat, millaisia kokemuksia, toiveita ja ajatuksia työttömillä henkilöillä on työttömille tarkoitetuista terveystarkastuksista. Johtopäätöksenä todettiin, että työttömät henkilöt pitävät työttömille henkilöille tarkoitettuja terveystarkastuksia pääsääntöisesti hyvinä ja tarpeellisina. Työttömät henkilöt tarvitsevat tiedotusta työttömille henkilöille tarkoitettujen terveystarkastusten järjestämisvastuusta, toteuttamisesta, sisällöstä ja menetelmistä. Terveydenhoitajilta työttömät henkilöt odottavat huolellisuutta, ammatillisuutta, korkeaa työmoraalia ja hyvää hoitoa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työttömien henkilöiden kokemuksia työttömille tarkoitetuista terveys-tarkastuksista terveydenhoitajan vastaanotolla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ja lisätä ymmärrystä siitä, miten työttömät henkilöt kokevat työttömien terveystarkastukset. Tiedon avulla voidaan kehittää työttömien terveystarkastuksia ja jatkossa parantaa hoitotyön käytäntöjä, laatua ja vaikuttavuutta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselytyökalun avulla internetissä. Tiedon-antajina toimi seitsemän henkilöä (n=7), jotka olivat käyneet työttömille tarkoitetuissa terveystarkastuksissa vuosien 2011–2016 aikana vähintään kerran. Aineiston analyysi toteutettiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset kuvaavat, millaisia kokemuksia, toiveita ja ajatuksia työttömillä henkilöillä on työttömille tarkoitetuista terveystarkastuksista. Johtopäätöksenä todettiin, että työttömät henkilöt pitävät työttömille henkilöille tarkoitettuja terveystarkastuksia pääsääntöisesti hyvinä ja tarpeellisina. Työttömät henkilöt tarvitsevat tiedotusta työttömille henkilöille tarkoitettujen terveystarkastusten järjestämisvastuusta, toteuttamisesta, sisällöstä ja menetelmistä. Terveydenhoitajilta työttömät henkilöt odottavat huolellisuutta, ammatillisuutta, korkeaa työmoraalia ja hyvää hoitoa.