dc.contributor.author | Hakanen, Eveliina | |
dc.date.accessioned | 2017-06-07T07:35:06Z | |
dc.date.available | 2017-06-07T07:35:06Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017060312192 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/131291 | |
dc.description.abstract | Tässä opinnäytetyössä selvitetään millainen on elämyskäsitteen historia, miten se on kehittynyt, mikä on nykypäivän tulkinta ja millainen tulevaisuus elämyksellä on. Opinnäytetyö toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena hyödyntäen aikaisempia tutkimuksia ja kirjoituksia elämyksestä.
Toimeksiantajana työlle toimi Pauli Verhelän omistuksessa oleva SH Traveledu Oy, joka toimii matkailun alalla ja tarjoaa opasvälitystä sekä toimii kustantajana Pauli Verhelän oppikirjoille. Toimeksiantaja saa opinnäytetyöstä tuoretta tutkimustietoa, jota voi hyödyntää tulevissa oppikirjoissaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään elämyksen historiaa ja kehittymistä, elämykselle ominaisia tekijöitä, elämyksen ulottuvuuksia sekä elämyspedagogiikkaa ja seikkailukasvatusta. Lisäksi perehdytään elämyskolmiomalliin ja elämyspalveluiden tulevaisuuteen. Teoriaosuuden jälkeen esitellään erilaisia elämyksellisiä palvelutuotteita ja osittain kerrotaan, miten elämyksellisyys tuotteissa näkyy.
Lopputuloksena todettiin, että elämyksen käsite on kehittynyt ja laajentunut todella paljon. Ennen 1990-lukua elämyskeskustelut olivat melko vähäisiä ja suppeita. Elämyksen ajateltiin olevan ennen kaikkea mieleenpainuva mutta hetkellinen, arjesta poikkeava kokemus. Vuonna 1999 alkanut keskustelu elämystaloudesta on lopulta johtanut kulttuurin, paikkojen, toimintojen ja historian tuotteistamiseen. 2000-luvun aikana elämys on laajentunut monille aloille, sitä käyttävät niin liiketaloustieteilijät kuin psykologitkin. Nykyään elämys mainitaan jokapäiväisissä asioissa hammastahnasta huvipuistoihin. Se on yksi syy, miksi elämyskäsitteistö on arkipäiväistynyt huomattavasti.
Elämyksen tulevaisuudesta on saatavilla tietoa kovin vähän, mutta elämyksiä tulee olemaan tulevaisuudessa yhtä paljon, kuin niiden kuluttajiakin. Tulevaisuudessa haetaan paljon lyhyitä kokemuksia ja haetaan merkityksellisiä elämyksiä. Jatkotutkimusehdotuksena kaivataan lisää tieteellistä tutkimusta elämyksen tulevaisuudesta, sekä alan käytännön tutkimista ja kuvaamista. | fi |
dc.description.abstract | This thesis explains what is the history of tourism experience, how the meaning of experience has evolved, what is the current interpretation and what’s the future of tourism experience. The thesis was executed as a desk study where the material and sources were collected from previous studies and literature.
The client organisation of this thesis was Pauli Verhelä’s company SH Traveledu Oy which operates on the tourism industry and offers guiding services and works as a publisher for Pauli Verhelä’s study books. The client organisation gets recent research information from this thesis and can use the information in the future.
The history of tourism experience, its evolvement, its characteristics, dimensions and future are considered in the theory part of this work. The theory section also explains the experience pyramid, experience pedagogy and outdoor adventure education. After the theory part, the work presents different service products and partly there’s told how the experience shows in those products.
The conclusion is that the term experience has changed and expanded a lot. Before the 20th century the discussion on experiences were very narrow and there weren’t many. The experience was considered as memorable but momentary and abnormal. The discussion on experience economy started in 1999 and has eventually led to the productization of culture, places, function and history. During the 21th centure experience has expanded to different areas of expertise; from business sciences to psychology. Nowaday the word experience is mentioned from tooth paste to amusement parks. That’s one reason why the concepts of the word experience have coventionalised.
The future of tourism experience is quite unknown but one thing is for sure, there’s going to be as many experiences as there are consumers. In the future people want lots of short and meaningful experiences. More research is needed from the field of science studies considering the future of tourism experience. There is also a need to get information and research from the practice of experience services. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Mikä ihmeen elämys? : käsitteen kehittyminen & sen toteutuminen erilaisissa matkailupalvelutuotteissa | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1734 | |
dc.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | elämys | |
dc.subject.ysa | käsitteet | |
dc.subject.ysa | kehitys | |
dc.subject.ysa | elämyspalvelut | |
dc.subject.ysa | tuotteet | |
dc.subject.ysa | elämyspedagogiikka | |
dc.contributor.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | elämys | |
dc.subject.keyword | kehitys | |
dc.subject.keyword | elämyskolmio | |
dc.subject.keyword | elämyspedagogiikka | |
dc.subject.keyword | elämyspalvelu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Matkailu|sv=Turism|en=Tourism| | |
dc.subject.discipline | Matkailun koulutusohjelma | |