Customer Experience of New Restaurant Concept : Case Frans & Chérie
Apuli, Senni (2017)
Apuli, Senni
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida asiakaspalvelun laatua sekä asiakkaiden ravintolakokemusta konseptimuutoksessa uudistetussa Frans & Chérie Bistrossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka konseptiuudistus on onnistunut asiakkaiden näkökulmasta, sillä samankaltaista tutkimusta ei ole tehty kyseiseen ravintolakonseptiuudistukseen liittyen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin kaksiosaista asiakaskyselyä. Koska tavoitteena oli saavuttaa kokonaisvaltainen tutkimus kyseisen konseptiuudistuksen aikana, ensimmäinen osa kyselyä toteutettiin ennen konseptiuudistusta Fransmanni ravintolassa ja toinen kysely konseptiuudistuksen jälkeen uudessa Frans & Chérie Bistrossa. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka asiakkaiden odotukset uudistunutta ravintolaa kohtaan ennen konseptimuutosta poikkesivat varsinaisesta asiakaskokemuksesta ravintolassa vierailun jälkeen. Tutkimuksen perustana käytettiin kirjallisuutta aiheesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat asiakastyytyväisyyden olevan hyvä tai erinomainen uudessa Frans & Chérie Bistrossa. Ravintolan sisustukseen sekä tunnelmaan liittyen tutkimuksen tuloksissa ilmaantui kuitenkin ristiriitaisia mielipiteitä konseptiuudistuksen onnistumisesta. Myös oleellisia parannusehdotuksia tehtiin asiakaskokemuksen kehittämiseksi, koskien ruoan laatua, ruokalistan monipuolisuutta, tunnelmaa, sisustusta sekä musiikkia. Tutkimuksen mukaan Frans & Chérie Bistron ravintolakokemuksen kehittäminen olisi tärkeää, jotta pystyttäisiin saavuttamaan konseptiuudistuksessa asetetut tavoitteet ja luoda asiakkaille ravintolaelämyksiä heidän vieraillessaan ravintolassa. Tutkimuksen tulokset toimivat ravintolan johdon apuna uuden ravintolakonseptin kehittämisessä, jotta he voivat parantaa asiakkaiden ravintolakokemusta sekä varmistaa korkean asiakaspalvelun laadun.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin kaksiosaista asiakaskyselyä. Koska tavoitteena oli saavuttaa kokonaisvaltainen tutkimus kyseisen konseptiuudistuksen aikana, ensimmäinen osa kyselyä toteutettiin ennen konseptiuudistusta Fransmanni ravintolassa ja toinen kysely konseptiuudistuksen jälkeen uudessa Frans & Chérie Bistrossa. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka asiakkaiden odotukset uudistunutta ravintolaa kohtaan ennen konseptimuutosta poikkesivat varsinaisesta asiakaskokemuksesta ravintolassa vierailun jälkeen. Tutkimuksen perustana käytettiin kirjallisuutta aiheesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat asiakastyytyväisyyden olevan hyvä tai erinomainen uudessa Frans & Chérie Bistrossa. Ravintolan sisustukseen sekä tunnelmaan liittyen tutkimuksen tuloksissa ilmaantui kuitenkin ristiriitaisia mielipiteitä konseptiuudistuksen onnistumisesta. Myös oleellisia parannusehdotuksia tehtiin asiakaskokemuksen kehittämiseksi, koskien ruoan laatua, ruokalistan monipuolisuutta, tunnelmaa, sisustusta sekä musiikkia. Tutkimuksen mukaan Frans & Chérie Bistron ravintolakokemuksen kehittäminen olisi tärkeää, jotta pystyttäisiin saavuttamaan konseptiuudistuksessa asetetut tavoitteet ja luoda asiakkaille ravintolaelämyksiä heidän vieraillessaan ravintolassa. Tutkimuksen tulokset toimivat ravintolan johdon apuna uuden ravintolakonseptin kehittämisessä, jotta he voivat parantaa asiakkaiden ravintolakokemusta sekä varmistaa korkean asiakaspalvelun laadun.