Muutoksen ja kasvun kuvia : Siirtymäriitit kasvutarinaelokuvissa
Kalavainen, Juulia (2017)
Kalavainen, Juulia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712810
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on monimuotoinen. Työ koostuu kirjallisesta osasta ja teososana ohjatusta lyhytelokuvasta Mullasta nouse tästä. (2017, ohjaus: Juulia Kalavainen, käsikirjoitus: Saara Honkanen, tuottaja: Jenni Pulli, kuvaaja: Ville Karasjoki, lavastaja: Lotta Taarasti, leikkaaja: Eero Lehtinen, äänisuunnittelija: Jonne Lydén. Kesto 18 min.)
Kirjallinen opinnäytetyö käsittelee siirtymäriittejä kasvutarinaelokuvissa. Työssä tutkitaan, millä tavoin kasvutarinaelokuvissa on kuvattu päähenkilön muutosta, kasvua ja aikuistumiseen liittyvää konfliktia. Työssä pohditaan siirtymäriittien merkitystä ja pyritään selvittämään, miksi monissa kasvutarinaelokuvissa esiintyy siirtymäriittejä.
Aihetta pohjustetaan määrittelemällä kasvutarinaelokuvan ominaispiirteet ja käsittelemällä kasvutarinaelokuvan ja nuorisokulttuurien synnyn historiaa. Työssä avataan siirtymäriitin funktiota ja esitellään sen kolme eri vaihetta, jotka ovat yhteisöstä irtautuminen, liminaali eli välitila ja uudelleen liittyminen.
Tutkimusaihetta lähestytään rituaaliteorian ja liminaalisuuden käsitteen avulla, jota peilataan sankarin matka -rakenteen kanssa. Siirtymäriittien esiintymistä kasvutarinaelokuvissa havainnollistetaan analysoimalla kolmea kasvutarinaelokuvaa, joiden kohtauksissa päähenkilön siirtymävaihetta ja kasvua on kuvattu siirtymäriitin kautta. Esimerkkielokuvia analysoidaan rituaaliteorian ja liminaalisuuden käsitteen kanssa. Työn jälkimmäisessä osassa teoriaa analysoidaan teososana ohjatun kasvutarinaelokuvan Mullasta nouse tästä kohtauksia ja niissä esiintyviä rituaaleja kolmivaiheisen siirtymäriitin syklisen rakennemallin mukaan.
Tutkimuksessa todennetaan yhtäläisyydet kolmivaiheisen siirtymäriitin ja sankarin matka -mallin välillä. Työssä havaitaan, että päähenkilön sisäistä kriisiä kuvataan kasvutarinaelokuvissa usein liminaalisuuden avulla ja että päähenkilöiden kasvua kuvataan monesti kolmivaiheisen siirtymäriitin mallin mukaisesti. Rituaaliteoriaan liittyvällä liminaalin käsitteellä on merkittävä dramaturginen rooli nuoruuteen liittyvissä elokuvissa.
Kirjallinen opinnäytetyö käsittelee siirtymäriittejä kasvutarinaelokuvissa. Työssä tutkitaan, millä tavoin kasvutarinaelokuvissa on kuvattu päähenkilön muutosta, kasvua ja aikuistumiseen liittyvää konfliktia. Työssä pohditaan siirtymäriittien merkitystä ja pyritään selvittämään, miksi monissa kasvutarinaelokuvissa esiintyy siirtymäriittejä.
Aihetta pohjustetaan määrittelemällä kasvutarinaelokuvan ominaispiirteet ja käsittelemällä kasvutarinaelokuvan ja nuorisokulttuurien synnyn historiaa. Työssä avataan siirtymäriitin funktiota ja esitellään sen kolme eri vaihetta, jotka ovat yhteisöstä irtautuminen, liminaali eli välitila ja uudelleen liittyminen.
Tutkimusaihetta lähestytään rituaaliteorian ja liminaalisuuden käsitteen avulla, jota peilataan sankarin matka -rakenteen kanssa. Siirtymäriittien esiintymistä kasvutarinaelokuvissa havainnollistetaan analysoimalla kolmea kasvutarinaelokuvaa, joiden kohtauksissa päähenkilön siirtymävaihetta ja kasvua on kuvattu siirtymäriitin kautta. Esimerkkielokuvia analysoidaan rituaaliteorian ja liminaalisuuden käsitteen kanssa. Työn jälkimmäisessä osassa teoriaa analysoidaan teososana ohjatun kasvutarinaelokuvan Mullasta nouse tästä kohtauksia ja niissä esiintyviä rituaaleja kolmivaiheisen siirtymäriitin syklisen rakennemallin mukaan.
Tutkimuksessa todennetaan yhtäläisyydet kolmivaiheisen siirtymäriitin ja sankarin matka -mallin välillä. Työssä havaitaan, että päähenkilön sisäistä kriisiä kuvataan kasvutarinaelokuvissa usein liminaalisuuden avulla ja että päähenkilöiden kasvua kuvataan monesti kolmivaiheisen siirtymäriitin mallin mukaisesti. Rituaaliteoriaan liittyvällä liminaalin käsitteellä on merkittävä dramaturginen rooli nuoruuteen liittyvissä elokuvissa.