Asiakaslähtöinen tiedonkulku akuuttihoitotyön prosessissa
Vitri, Sami; Maapuro, Jonna (2017)
Vitri, Sami
Maapuro, Jonna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060712830
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa perustana ovat asiakaslähtöisyys sekä potilasturvallisuus. Asiakaslähtöisellä tiedonkululla tarkoitetaan asiakkaan tarpeisiin ja taustoihin perustuvaa informaatiota, joka muuttuu tarvittaessa läpi koko potilaan hoitoprosessin ajan. Asiakaslähtöisyys tarkoittaa, että potilas itse otetaan mukaan mahdolliseen päätöksentekoon sekä raportointiin. Tavoitteena on asiakaslähtöinen hoitoketju, jossa potilas on itse mukana päätöksenteossa osana moniammatillista työyhteisöä.
Opinnäytetyössä selvitettiin työntekijälähtöisesti ensihoidon, vuodeosastojen sekä päivystyspoliklinikoiden välistä tiedonkulkua potilasturvallisuuden näkökulmasta. Työssä etsittiin ratkaisuja kyselyssä ilmenneisiin ongelmakohtiin. Saatujen vastausten perusteella tilaajaorganisaatiolla sekä yhteistyökumppanilla on mahdollisuus kehittää asiakaslähtöisen tiedonkulun ongelmakohtia työntekijälähtöisesti. Tutkimusongelmana oli asiakaslähtöinen tiedonkulku, työyksiköiden välinen tiedonkulku sekä potilasturvallinen raportointi.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen tutkimus sähköisenä Webropol-kyselynä. Toimeksiantajana toimivat Peruspalvelukuntayhtymä Selänne sekä Jokilaaksojen pelastuslaitos. N=25, joka koostui lähihoitajista, ensihoitajista, sairaanhoitajista ja erikoissairaanhoitajista. Selvitimme opinnäyetyössä asiakaslähtöistä tiedonkulkua työyksiköiden, yhteistyöorganisaatioiden sekä eri ammattiryhmien välillä. Kyselyyn vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä potilaan mukana kulkeviin tietoihin. Ongelmakohtia olivat kyselyn perusteella tiedonkulku eri yksiköiden ja organisaatioiden välillä sekä potilasturvallinen raportointi. Lähes kaikkien vastanneiden mielestä raportoinnissa olisi kehitettävää sekä raportointitilannetta kuvattiin rauhattomaksi. Lisäksi kyselyyn vastanneet saivat kertoa omin sanoin raportointiin liittyvistä kehittämiskohteista.
Tutkimustuloksia voi hyödyntää henkilöstön koulutustarpeen määrittämisessä sekä työntekijälähtöisen koulutuksen suunnittelussa. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, onko tutkimuksesta saatu aineisto edistänyt potilasturvallista raportointia sekä tarkastella työyksikkökohtaisesti kehitys- ja koulutustarpeita. Lisäksi jatkotutkimuksena voisi laatia tilaajaorganisaation käyttöön tarkastuslistan tai oman raportointimenetelmän.
Opinnäytetyössä selvitettiin työntekijälähtöisesti ensihoidon, vuodeosastojen sekä päivystyspoliklinikoiden välistä tiedonkulkua potilasturvallisuuden näkökulmasta. Työssä etsittiin ratkaisuja kyselyssä ilmenneisiin ongelmakohtiin. Saatujen vastausten perusteella tilaajaorganisaatiolla sekä yhteistyökumppanilla on mahdollisuus kehittää asiakaslähtöisen tiedonkulun ongelmakohtia työntekijälähtöisesti. Tutkimusongelmana oli asiakaslähtöinen tiedonkulku, työyksiköiden välinen tiedonkulku sekä potilasturvallinen raportointi.
Opinnäytetyössä tehtiin kvantitatiivinen tutkimus sähköisenä Webropol-kyselynä. Toimeksiantajana toimivat Peruspalvelukuntayhtymä Selänne sekä Jokilaaksojen pelastuslaitos. N=25, joka koostui lähihoitajista, ensihoitajista, sairaanhoitajista ja erikoissairaanhoitajista. Selvitimme opinnäyetyössä asiakaslähtöistä tiedonkulkua työyksiköiden, yhteistyöorganisaatioiden sekä eri ammattiryhmien välillä. Kyselyyn vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä potilaan mukana kulkeviin tietoihin. Ongelmakohtia olivat kyselyn perusteella tiedonkulku eri yksiköiden ja organisaatioiden välillä sekä potilasturvallinen raportointi. Lähes kaikkien vastanneiden mielestä raportoinnissa olisi kehitettävää sekä raportointitilannetta kuvattiin rauhattomaksi. Lisäksi kyselyyn vastanneet saivat kertoa omin sanoin raportointiin liittyvistä kehittämiskohteista.
Tutkimustuloksia voi hyödyntää henkilöstön koulutustarpeen määrittämisessä sekä työntekijälähtöisen koulutuksen suunnittelussa. Jatkotutkimuksena voisi selvittää, onko tutkimuksesta saatu aineisto edistänyt potilasturvallista raportointia sekä tarkastella työyksikkökohtaisesti kehitys- ja koulutustarpeita. Lisäksi jatkotutkimuksena voisi laatia tilaajaorganisaation käyttöön tarkastuslistan tai oman raportointimenetelmän.