Kansainvälisyys ammatillisten opettajien ammattitaidon kehittäjänä
Puumalainen, Sami (2017)
Puumalainen, Sami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060812954
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on tulevina vuosina kovassa murroksessa, niin säätötoimien, kuin reformin vuoksi. Ammatilliselta opettajalta vaaditaan entistä laaja-alaisempaa asiantuntijuutta, sekä jatkuvaa kehittymistä. Tämä näkyy myös Erasmus+ liikkuvuushankkeissa. Enää ei riitä, että hankehakemuksiin kirjataan tavoitteiksi verkostoituminen ja kielitaidon kehittäminen, hankkeisiin on saatava uusia tavoitteita.
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, mitä ammatillisen opettajan ammattitaidon osa-alueita kansainväliset liikkuvuusjaksot kehittävät? Keskeisinä tekijöinä olivat ammatilliset opettajat, sekä kansainväliset liikkuvuusjaksot. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) kansainvälisillä liikkuvuusjaksoilla käyneet opettajat. Tavoitteena on tutkitun tiedon avulla lisätä ymmärrystä kansainvälisten liikkuvuusjaksojen tärkeydestä OSAOssa.
Teoriaosuudessa käsitellään ammatillisen opettajan osaamista ja asiantuntijuutta, sekä kansainvälistymistä. Seppo Helakorven (2010) ammatillisen opettajan osaamisen osa-alueet, sekä opettajan asiantuntijuusmittaristo muodostivat työn teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineistona käytettiin OSAOn ammatillisten opettajien liikkuvuusjaksojen pohjalta laatimia matkaraportteja. Matkaraportit analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Menetelminä olivat koodaaminen, teemoittelu ja tyypittely, sekä kvantifiointi.
Tulokset osoittivat, että kansainvälisillä liikkuvuusjaksoilla oli merkitystä ammatillisten opettajien ammatilliselle kehitykselle. Merkittävimmät kehittymisen kohteet kansainvälisillä liikkuvuusjaksoilla, olivat ammatillisen osaamisen päivittäminen, kielitaidon kehittyminen sekä verkostoituminen.
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää, mitä ammatillisen opettajan ammattitaidon osa-alueita kansainväliset liikkuvuusjaksot kehittävät? Keskeisinä tekijöinä olivat ammatilliset opettajat, sekä kansainväliset liikkuvuusjaksot. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Oulun seudun ammattiopiston (OSAO) kansainvälisillä liikkuvuusjaksoilla käyneet opettajat. Tavoitteena on tutkitun tiedon avulla lisätä ymmärrystä kansainvälisten liikkuvuusjaksojen tärkeydestä OSAOssa.
Teoriaosuudessa käsitellään ammatillisen opettajan osaamista ja asiantuntijuutta, sekä kansainvälistymistä. Seppo Helakorven (2010) ammatillisen opettajan osaamisen osa-alueet, sekä opettajan asiantuntijuusmittaristo muodostivat työn teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa aineistona käytettiin OSAOn ammatillisten opettajien liikkuvuusjaksojen pohjalta laatimia matkaraportteja. Matkaraportit analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Menetelminä olivat koodaaminen, teemoittelu ja tyypittely, sekä kvantifiointi.
Tulokset osoittivat, että kansainvälisillä liikkuvuusjaksoilla oli merkitystä ammatillisten opettajien ammatilliselle kehitykselle. Merkittävimmät kehittymisen kohteet kansainvälisillä liikkuvuusjaksoilla, olivat ammatillisen osaamisen päivittäminen, kielitaidon kehittyminen sekä verkostoituminen.