Pelin markkinointi kehitysvaiheessa
Laukkarinen, Lassi (2017)
Laukkarinen, Lassi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212137
Tiivistelmä
Työssä tuotettiin dokumentti toimenpide-ehdotuksista mobiilipelin testimarkkinointia sekä pelin jatkuvaa kehittämistä varten. Työn tarkoituksena oli ohjata toimeksiantajan omia testimarkkinoinnin suunnitelmia sekä antaa vapaamuotoisia ehdotuksia asioista, joihin toimeksiantajan kannattaa kiinnittää huomiota pelin kehityksessä. Toimenpide-ehdotukset perustuivat teoriatietoon testimarkkinoinnista, tuotetestaamisesta ja pelin markkinoinnista. Työssä käytettiin myös esimerkkeinä muiden alan toimijoiden tekemiä toimenpiteitä. Työ toteutettiin toimeksiantajan antamien haastatteluiden perusteella, joista luotiin vapaamuotoisesti toimenpide-ehdotuksia. Sekä työn toteutustapa että sen muoto oli vapaa.
Työn tuloksena oli yhtenäinen dokumentti, johon kirjattiin toimenpide-ehdotukset sekä niiden taustalla olevat perustelut ja lähteet. Pelin jatkokehityksessä suositellaan käyttäytymisdatan keräämisen ja analysoimisen aloittamista, ja sen tuottaman tiedon hyödyntämistä pelin kehityksessä. Markkinointitoimenpiteissä suositellaan keskittymään ensisijaisesti löydettävyyden maksimoimiseen, omistettuun mediaan ja puskaradion hyödyntämiseen uusien pelaajien hankkimista varten.
Työn tuloksena oli yhtenäinen dokumentti, johon kirjattiin toimenpide-ehdotukset sekä niiden taustalla olevat perustelut ja lähteet. Pelin jatkokehityksessä suositellaan käyttäytymisdatan keräämisen ja analysoimisen aloittamista, ja sen tuottaman tiedon hyödyntämistä pelin kehityksessä. Markkinointitoimenpiteissä suositellaan keskittymään ensisijaisesti löydettävyyden maksimoimiseen, omistettuun mediaan ja puskaradion hyödyntämiseen uusien pelaajien hankkimista varten.