Verkko-opetuksen ja verkkopedagogiikan kehittäminen
Petäjäjärvi, Aila (2017)
Petäjäjärvi, Aila
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060913166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sähkö- ja automaatiokoulutuksen verkko-opetuksen ja verkkopedagogiikan kehittäminen. Tutkimustyön toimeksiantajana oli Lapin ammattikorkeakoulun teollisuuden ja luonnonvarojen osaamisala. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja kartoittaa verkko-opetuksen nykytilanne sähkö- ja automaatiokoulutuksessa Lapin ammattikorkeakoulussa ja kartoitettiin tulevaisuuden osaamistarpeita alueen teollisuudessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus ja tutkimusotteina käytettiin tutkimusavusteista kehittämistoimintaa ja kehittävää työntutkimusta. Opinnäytetyö vastasi tutkimuskysymykseen, miten sähkö- ja automaatiokoulu-tuksen verkko-opetusta ja verkkopedagogiikkaa tulee kehittää vastamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Verkko-opetukseen ja verkkopedagogiikkaan perehdyttiin kirjallisuuden avulla sekä toimimalla opiskelijan ja opettajan rooleissa verkko-opetuksessa. Tutkimusaineisto hankittiin opiskelijoille ja opettajille suunnatuilla kyselyillä sekä yritysyhteistyökumppaneiden haastatteluilla.
Tutkimustyön tulokseksi saatiin selvitys sähkö- ja automaatiokoulutuksen verkko-opetuksen ja verkkopedagogiikan nykytilanteesta. Tulevaisuuden haasteet näkyvät teknologian kehityksen aiheuttamana nopeana muutoksena yhteiskunnassa. Opetus- ja kulttuuriministeriön opetussuunnitelmatyön ja hallituksen uudistus kehittävät uutta pedagogiikkaa, uusia oppimisympäristöjä ja opetuksen digitalisaatiota. Näiden tekijöiden ja yritysyhteistyökumppaneiden esittämien tulevaisuuden osaamistarpeiden perusteella laadittiin kehitysehdotukset verkko-opetuksen kehittämiseksi.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää syksyllä 2017 käyttöönotettavien uusien opetussuunnitelmien monimuotokoulutuksen opintojaksojen toteuttamisessa, verkko-opetuksen kehittämisessä ja tarvittavan osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli laadullinen tutkimus ja tutkimusotteina käytettiin tutkimusavusteista kehittämistoimintaa ja kehittävää työntutkimusta. Opinnäytetyö vastasi tutkimuskysymykseen, miten sähkö- ja automaatiokoulu-tuksen verkko-opetusta ja verkkopedagogiikkaa tulee kehittää vastamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Verkko-opetukseen ja verkkopedagogiikkaan perehdyttiin kirjallisuuden avulla sekä toimimalla opiskelijan ja opettajan rooleissa verkko-opetuksessa. Tutkimusaineisto hankittiin opiskelijoille ja opettajille suunnatuilla kyselyillä sekä yritysyhteistyökumppaneiden haastatteluilla.
Tutkimustyön tulokseksi saatiin selvitys sähkö- ja automaatiokoulutuksen verkko-opetuksen ja verkkopedagogiikan nykytilanteesta. Tulevaisuuden haasteet näkyvät teknologian kehityksen aiheuttamana nopeana muutoksena yhteiskunnassa. Opetus- ja kulttuuriministeriön opetussuunnitelmatyön ja hallituksen uudistus kehittävät uutta pedagogiikkaa, uusia oppimisympäristöjä ja opetuksen digitalisaatiota. Näiden tekijöiden ja yritysyhteistyökumppaneiden esittämien tulevaisuuden osaamistarpeiden perusteella laadittiin kehitysehdotukset verkko-opetuksen kehittämiseksi.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää syksyllä 2017 käyttöönotettavien uusien opetussuunnitelmien monimuotokoulutuksen opintojaksojen toteuttamisessa, verkko-opetuksen kehittämisessä ja tarvittavan osaamisen kehittämisessä.