Yrityksen markkinointiviestinnän tehostaminen : Case: WWW-sivut Nellimin Ruokapalveluille
Käyhkö, Joni (2010)
Käyhkö, Joni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004307350
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tehostaa yrityksen markkinointiviestintää erityisesti www-sivuston suunnittelun ja toteutuksen myötä. Tarkoituksenani oli alunperin suunnitella ja toteuttaa vain verkkosivut toimeksiantajalle, mutta prosessin aikana päädyin suunnittelemaan yritykselle sen toiveiden mukaisesti myös logon ja hieman visuaalista ilmettä. Työn idea lähti siis tarpeesta ja lähtökohtana oli se että yrityksellä ei ollut aikaisempia verkkosivuja, eikä juuri ollenkaan näkyvyyttä Internetissä. Yrityksellä ei ollut myöskään logoa. Yrityksen markkinointiviestintä tarvitsi siis tehostusta.
Työn toimeksiantaja on toiminimi Nellimin Ruokapalvelut, yhden hengen yritys Inarin kunnan Nellimin kylästä. Yritys tarjoaa paikallisia raaka-aineita ja paikallista kulttuuria hyödyntäviä ateriapalveluita, opastuspalveluita ja pienimuotoista majoitusta.
Näkökulmanani on pienyrityksen näkökulma. Keskityin teoriaosuudessa markkinointiviestintään verkossa ja WWW-suunnitteluun. Käytin työssä apuna markkinointia, markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa ja www-julkaisemista käsitteleviä - sekä elektronisia että kirjallisia - julkaisuja. Tutustuin myös aiempiin vastaavanlaisiin opinnäytetöihin ja keräsin ideoita tutkimalla eri yritysten verkkosivuja.
Tutkimusmenetelminä käytin tuotekehitysprosessia, yrittäjän haastattelua sekä havainnointia. Toteutin sivuston Google-Sites ilmaispalvelulla, koska se oli toimeksiantajan tarpeisiin nähden sopiva vaihtoehto. Käytin apuna myös kuvankäsittelyohjelmia tuotosteni toteutuksessa.
Onnistuin tehtävässäni mielestäni oikein hyvin, sillä alkuperäinen tavoite suunnitella ja toteuttaa www-sivut toimeksiantajalle täyttyi ja sen lisäksi tuotoksena syntyi myös logo yritykselle. Yrityksen markkinointiviestintää saatiin kohennettua merkittävästä uuden WWW-sivuston ja logon myötä. WWW-sivustosta tuli tärkeä osa yrityksen markkinointiviestintää. Tärkeintä oli myös että toimeksiantaja oli hyvin tyytyväinen lopputulokseen.
Työn toimeksiantaja on toiminimi Nellimin Ruokapalvelut, yhden hengen yritys Inarin kunnan Nellimin kylästä. Yritys tarjoaa paikallisia raaka-aineita ja paikallista kulttuuria hyödyntäviä ateriapalveluita, opastuspalveluita ja pienimuotoista majoitusta.
Näkökulmanani on pienyrityksen näkökulma. Keskityin teoriaosuudessa markkinointiviestintään verkossa ja WWW-suunnitteluun. Käytin työssä apuna markkinointia, markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa ja www-julkaisemista käsitteleviä - sekä elektronisia että kirjallisia - julkaisuja. Tutustuin myös aiempiin vastaavanlaisiin opinnäytetöihin ja keräsin ideoita tutkimalla eri yritysten verkkosivuja.
Tutkimusmenetelminä käytin tuotekehitysprosessia, yrittäjän haastattelua sekä havainnointia. Toteutin sivuston Google-Sites ilmaispalvelulla, koska se oli toimeksiantajan tarpeisiin nähden sopiva vaihtoehto. Käytin apuna myös kuvankäsittelyohjelmia tuotosteni toteutuksessa.
Onnistuin tehtävässäni mielestäni oikein hyvin, sillä alkuperäinen tavoite suunnitella ja toteuttaa www-sivut toimeksiantajalle täyttyi ja sen lisäksi tuotoksena syntyi myös logo yritykselle. Yrityksen markkinointiviestintää saatiin kohennettua merkittävästä uuden WWW-sivuston ja logon myötä. WWW-sivustosta tuli tärkeä osa yrityksen markkinointiviestintää. Tärkeintä oli myös että toimeksiantaja oli hyvin tyytyväinen lopputulokseen.