Päivänvalo ikkunan läpi
Ruohonen, Senja (2017)
Ruohonen, Senja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512460
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on selvittää asioita, jotka on olennaista ottaa huomioon valaistessa päiväkohtausta ikkunallisessa huoneessa. Rajauksen vuoksi työssä keskitytään ensisijaisesti lokaatiossa eli muualla kuin studiossa valaisemiseen. Huomio on pääosin sellaisissa tilanteissa, kun valaistus tulee tai on tulevinaan vain ikkunan lävitse. Monet työssä esiin nostetut asiat ovat kuitenkin olennaisia myös silloin, kun valaistaan studiossa tai yhdistellään päivänvaloa ja praktikaaleja eli kuvassa näkyviä valaisimia. Työssä käydään läpi päivänvalon ominaisuuksia ja sopivia välineitä päivänvalon jäljittelemiseksi. Lisäksi työ sisältää elokuvantekijöiden koottuja pohdintoja siitä, kuinka totuudenmukainen tarvitsee olla päivänvaloa jäljitellessään.
Tietoa opinnäytetyöhön on hankittu haastattelemalla ammattivalaisijoita ja lukemalla alan lähdeteoksia. Työ on suunnattu ensisijaisesti uransa alussa oleville kuvaajille ja valaisijoille, joilla on jo hieman kokemusta valojen kanssa työskentelystä. Valaisun peruskäsitteisiin työssä ei perehdytä syvällisemmin.
Opinnäytetyö ei pysty vastaamaan kysymykseen, kuinka päiväkohtaus huoneessa tulisi valaista, koska kuten missä tahansa taiteenlajissa, tässäkään ei ole oikeaa ja väärää. Tarkoituksena on kuitenkin suunnata lukijan huomiota olennaisiin asioihin, esitellä joitain vaihtoehtoja ja kannustaa uteliaisuuteen.
Tietoa opinnäytetyöhön on hankittu haastattelemalla ammattivalaisijoita ja lukemalla alan lähdeteoksia. Työ on suunnattu ensisijaisesti uransa alussa oleville kuvaajille ja valaisijoille, joilla on jo hieman kokemusta valojen kanssa työskentelystä. Valaisun peruskäsitteisiin työssä ei perehdytä syvällisemmin.
Opinnäytetyö ei pysty vastaamaan kysymykseen, kuinka päiväkohtaus huoneessa tulisi valaista, koska kuten missä tahansa taiteenlajissa, tässäkään ei ole oikeaa ja väärää. Tarkoituksena on kuitenkin suunnata lukijan huomiota olennaisiin asioihin, esitellä joitain vaihtoehtoja ja kannustaa uteliaisuuteen.