Liikeidean kehittäminen Etelä- ja Keski-Pohjanmaan lähiruokamarkkinoille
Kottari, Lenita; Kottari, Ville (2016)
Kottari, Lenita
Kottari, Ville
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061413524
Tiivistelmä
Lähiruokamarkkinat ovat kasvussa, mutta lähiruoan saatavuudessa ja näkyvyydessä on ongelmia. Suurkeittiöiden ja ravintoloiden on hankala löytää paikallisia tuottajia, koska tuottajien resurssit eivät riitä markkinointiin. Tämän työn tavoitteena oli selvittää, millainen olisi toimiva lähiruokayritys tuottajien ja asiakkaiden välille Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Yrityksen avulla pyrittäisiin tavoittamaan enemmän asiakkaita ja helpottamaan lähiruoan käyttöä esimerkiksi ravintoloissa ja suurkeittiöissä.
Kirjallisuuden avulla selvitettiin Etelä- ja Keski-Pohjanmaan lähiruokamarkkinoita. Liikeidean kehittämisen tueksi selvitettiin, millaisia yrityksiä lähiruokamarkkinoilla toimii. Työssä tehtiin teemahaastatteluita, joihin haastateltaviksi valittiin sekä lähiruoan tuottajia että mahdollisia asiakkaita. Asiakkaiksi valikoituivat kirjallisuuden perusteella julkiset suurkeittiöt sekä ravintolat, sillä tutkimusten mukaan markkinointia kannattaisi kohdentaa juuri näille toimijoille.
Kirjallisuuden esimerkkiyritysten ja teemahaastatteluiden pohjalta kehitettiin liikeidea lähiruokayritykselle, jonka tehtävänä olisi keskittyä markkinoimaan lähiruokaa suurkeittiöille ja ravintoloille. Kehitetty lähiruokayritys keräisi tietoja tuottajista ja heidän tuotteistaan, jonka jälkeen markkinoisi tuotteita alueen suurkeittiöihin ja ravintoloihin. Lisäksi se tarvittaessa järjestäisi kuljetukset tuotteille.
Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että kehitetylle lähiruokayritykselle olisi markkinoita Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Varsinkin suurkeittiöt ovat kiinnostuneita lähiruoasta ja he toivoivat yhteistä toimijaa, jonka kautta voisi tilata lähiruokaa. Liikeideaa tulee kehittää lisää, sillä haastattelujen määrä oli suppea ja liikeidea on alkuvaiheessa. Jatkotutkimuksissa tulisi selvittää todellinen kysyntä kehitetylle yritykselle sekä tarkentaa asiakasryhmää. Lisäksi selvitettäväksi jää palvelun hinnoittelu ja yrityksen kannattavuus.
Kirjallisuuden avulla selvitettiin Etelä- ja Keski-Pohjanmaan lähiruokamarkkinoita. Liikeidean kehittämisen tueksi selvitettiin, millaisia yrityksiä lähiruokamarkkinoilla toimii. Työssä tehtiin teemahaastatteluita, joihin haastateltaviksi valittiin sekä lähiruoan tuottajia että mahdollisia asiakkaita. Asiakkaiksi valikoituivat kirjallisuuden perusteella julkiset suurkeittiöt sekä ravintolat, sillä tutkimusten mukaan markkinointia kannattaisi kohdentaa juuri näille toimijoille.
Kirjallisuuden esimerkkiyritysten ja teemahaastatteluiden pohjalta kehitettiin liikeidea lähiruokayritykselle, jonka tehtävänä olisi keskittyä markkinoimaan lähiruokaa suurkeittiöille ja ravintoloille. Kehitetty lähiruokayritys keräisi tietoja tuottajista ja heidän tuotteistaan, jonka jälkeen markkinoisi tuotteita alueen suurkeittiöihin ja ravintoloihin. Lisäksi se tarvittaessa järjestäisi kuljetukset tuotteille.
Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että kehitetylle lähiruokayritykselle olisi markkinoita Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Varsinkin suurkeittiöt ovat kiinnostuneita lähiruoasta ja he toivoivat yhteistä toimijaa, jonka kautta voisi tilata lähiruokaa. Liikeideaa tulee kehittää lisää, sillä haastattelujen määrä oli suppea ja liikeidea on alkuvaiheessa. Jatkotutkimuksissa tulisi selvittää todellinen kysyntä kehitetylle yritykselle sekä tarkentaa asiakasryhmää. Lisäksi selvitettäväksi jää palvelun hinnoittelu ja yrityksen kannattavuus.