Näytä suppeat kuvailutiedot

Liikeidean kehittäminen Etelä- ja Keski-Pohjanmaan lähiruokamarkkinoille

Kottari, Lenita; Kottari, Ville (2016)

dc.contributor.authorKottari, Lenita
dc.contributor.authorKottari, Ville
dc.date.accessioned2017-06-14T11:05:15Z
dc.date.available2017-06-14T11:05:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2017061413524
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/132216
dc.description.abstractLähiruokamarkkinat ovat kasvussa, mutta lähiruoan saatavuudessa ja näkyvyydessä on ongelmia. Suurkeittiöiden ja ravintoloiden on hankala löytää paikallisia tuottajia, koska tuottajien resurssit eivät riitä markkinointiin. Tämän työn tavoitteena oli selvittää, millainen olisi toimiva lähiruokayritys tuottajien ja asiakkaiden välille Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Yrityksen avulla pyrittäisiin tavoittamaan enemmän asiakkaita ja helpottamaan lähiruoan käyttöä esimerkiksi ravintoloissa ja suurkeittiöissä. Kirjallisuuden avulla selvitettiin Etelä- ja Keski-Pohjanmaan lähiruokamarkkinoita. Liikeidean kehittämisen tueksi selvitettiin, millaisia yrityksiä lähiruokamarkkinoilla toimii. Työssä tehtiin teemahaastatteluita, joihin haastateltaviksi valittiin sekä lähiruoan tuottajia että mahdollisia asiakkaita. Asiakkaiksi valikoituivat kirjallisuuden perusteella julkiset suurkeittiöt sekä ravintolat, sillä tutkimusten mukaan markkinointia kannattaisi kohdentaa juuri näille toimijoille. Kirjallisuuden esimerkkiyritysten ja teemahaastatteluiden pohjalta kehitettiin liikeidea lähiruokayritykselle, jonka tehtävänä olisi keskittyä markkinoimaan lähiruokaa suurkeittiöille ja ravintoloille. Kehitetty lähiruokayritys keräisi tietoja tuottajista ja heidän tuotteistaan, jonka jälkeen markkinoisi tuotteita alueen suurkeittiöihin ja ravintoloihin. Lisäksi se tarvittaessa järjestäisi kuljetukset tuotteille. Tämän tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että kehitetylle lähiruokayritykselle olisi markkinoita Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Varsinkin suurkeittiöt ovat kiinnostuneita lähiruoasta ja he toivoivat yhteistä toimijaa, jonka kautta voisi tilata lähiruokaa. Liikeideaa tulee kehittää lisää, sillä haastattelujen määrä oli suppea ja liikeidea on alkuvaiheessa. Jatkotutkimuksissa tulisi selvittää todellinen kysyntä kehitetylle yritykselle sekä tarkentaa asiakasryhmää. Lisäksi selvitettäväksi jää palvelun hinnoittelu ja yrityksen kannattavuus.fi
dc.description.abstractLocal food markets are growing but there are some problems with the availability and coverage. Institutional kitchens and restaurants find it hard to find local pro-ducers because the producers do not have enough resources for marketing their products properly. The aim of the study was to find out what kind of local food business would be suitable between food producers and customers in South and Central Ostrobothnia. With this kind of business the aim would be to reach more customers and increase the use of local food for example in restaurants and insti-tutional kitchens. The market for local food in South and Central Ostrobothnia was examined in lite-rature. Existing local food businesses were discovered to the developed business idea. The study includes theme interviews and the interviewees were selected from both local food producers and possible customers. The customers were se-lected from the literature and the studies that showed which institutional kitchens and restaurants were that the marketing should be targeted towards. Through the example businesses and theme interviews was developed a business idea for a local food business which would concentrate on marketing local food to institutional kitchens and restaurants. The developed local food business would gather information from the producers about their products and then it would mar-ket the products for the regions institutional kitchens and restaurants. It would also organize the transport of the products if necessary. This study showed that the developed local food business would have markets in South and Central Ostrobothnia. Institutional kitchens especially are interested in local food and they expected a common operator from whom they could obtain local food. The business idea should be developed further because of the limited interviews and also the business idea is in its early stages. Further studies should find out the real supply for the developed business and define the customer group. Also the pricing for the service and the profitability should be resolved.en
dc.language.isofin
dc.publisherSeinäjoen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleLiikeidean kehittäminen Etelä- ja Keski-Pohjanmaan lähiruokamarkkinoillefi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/122
dc.organizationSeinäjoen ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSeinäjoen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordLähiruoka
dc.subject.keywordlähiruokamarkkinat
dc.subject.keywordmarkkinointi
dc.subject.specializationElintarviketeknologia
dc.subject.degreeprogramfi=Bio- ja elintarviketekniikka|sv=Bio- och livsmedelsteknik|en=Biotechnology, Food Industry|
dc.subject.disciplineBio- ja elintarviketekniikka


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot