Puhaltimet kuuluvat kaikille : Pasuunaopetuksen pilotti-hanke erityismusiikkikoulu Resonaarissa
Talala, Mari (2017)
Talala, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513578
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin pasuunaopetuksen pilottihankkeen kautta, millaisia mahdollisuuksia on laajentaa erityismusiikkikoulu Resonaarin instrumenttivalikoimaa puhaltimiin huomioiden heidän opiskelijoidensa erityismusiikkikasvatustarpeet. Projektin tarkoituksena oli tuottaa ymmärrystä ja tietotaitoa pasuunan erityisopetuksen keinoista, haasteista, ratkaisuista ja sovelluksista. Työn arvolähtökohtana on sekä kirjoittajan unelma tasa-arvoisemmista musiikinharrastamismahdollisuuksista, että konkreettinen tarve uusille puhallinsoittajille ja puhallinmusiikin perinteen vahvistamiselle Suomessa. Opinnäytetyön tavoitteena on myös todistaa, että puhallinsoittimia voi oppia soittamaan kuka vaan; puhaltimet kuuluvat kaikille.
Projektin työtavat perustuvat kirjoittajan aiempaan ammatilliseen kokemukseen sekä alan kirjallisuuteen. Projektissa lähestyminen puhaltimien erityispedagogiikkaan oli monikanavaista, erilaiset oppimistavat huomioivaa sekä mahdollisimman esteetöntä ja inklusiivista. Työssä esitellään Resonaarin erilaiset toimintamuodot ja pohditaan erityismusiikkikasvatusta ja sen ominaispiirteitä monesta näkökulmasta. Itse tapaustutkimus muodostaa työn merkittävimmän osan. Keväällä 2017 Resonaarin musiikkikoulussa järjestettiin pasuunansoiton pilottihanke, jonka neljästä 45 minuuttia kestäneestä opetustuokiosta jokaisen keskipisteessä oli yksi pasuunansoiton perustekniikka. Jokainen opetustuokio suunnitelmineen ja toteutuksineen esitellään sessiopäiväkirjojen muodossa. Lopuksi vielä pohditaan projektin kokonaisvaltaista onnistumista ja sen kautta syntyneitä oivalluksia ja pedagogista antia.
Toivottavasti tämä työ voisi toimia inspiraationa ja rohkaisuna kaikille, jotka opettavat tai haluaisivat opettaa puhaltimien erityisoppijoita. Samoin se voi kannustaa jokaista puhallinpedagogia tutkimaan omia asenteitaan ja pedagogisia käytänteitään entistä laadukkaamman musiikinopetuksen saavuttamiseksi.
Projektin työtavat perustuvat kirjoittajan aiempaan ammatilliseen kokemukseen sekä alan kirjallisuuteen. Projektissa lähestyminen puhaltimien erityispedagogiikkaan oli monikanavaista, erilaiset oppimistavat huomioivaa sekä mahdollisimman esteetöntä ja inklusiivista. Työssä esitellään Resonaarin erilaiset toimintamuodot ja pohditaan erityismusiikkikasvatusta ja sen ominaispiirteitä monesta näkökulmasta. Itse tapaustutkimus muodostaa työn merkittävimmän osan. Keväällä 2017 Resonaarin musiikkikoulussa järjestettiin pasuunansoiton pilottihanke, jonka neljästä 45 minuuttia kestäneestä opetustuokiosta jokaisen keskipisteessä oli yksi pasuunansoiton perustekniikka. Jokainen opetustuokio suunnitelmineen ja toteutuksineen esitellään sessiopäiväkirjojen muodossa. Lopuksi vielä pohditaan projektin kokonaisvaltaista onnistumista ja sen kautta syntyneitä oivalluksia ja pedagogista antia.
Toivottavasti tämä työ voisi toimia inspiraationa ja rohkaisuna kaikille, jotka opettavat tai haluaisivat opettaa puhaltimien erityisoppijoita. Samoin se voi kannustaa jokaista puhallinpedagogia tutkimaan omia asenteitaan ja pedagogisia käytänteitään entistä laadukkaamman musiikinopetuksen saavuttamiseksi.