Liikennekaaren vaikutukset taksiliikenteeseen
Ahokas, Petteri (2017)
Ahokas, Petteri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061313430
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin liikennekaaren vaikutuksia voimakkaasti säädeltyyn taksialaan. Liikennekaari on hallituksen esitys, joka tähtää kuljetusalan lainsäädännön yhtenäistämiseen ja sen normien purkuun. Liikennekaari astuu voimaan 1.7.2018. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää nykyisen liikennejärjestelmän toimivuutta sekä liikennekaaren taksialalle aiheuttamia muutoksia.
Opinnäytetyö on toteutettu keräämällä olemassa olevaa tietoa, jota on täydennetty haastattelun avulla. Tutkimusmateriaali pohjaa pääasiassa luotettaviin sähköisiin lähteisiin joiden lisäksi käytettiin muutamaa kirjallista lähdettä. Omaa tutkimusmateriaalia saatiin haastattelemalla kokenutta taksialan yrittäjää. Haastattelun avulla saatujen tietojen ja kerätyn tutkimusmateriaalin luotettavuutta arvioitiin, vertailemalla niitä tietoihin maista joissa taksiala on vapautettu kilpailulle.
Tutkimuksessa saavutetut tulokset ovat hyvin yhteneviä eikä ristiriitoja esiinny. Haastattelu, asiantuntijoiden lausunnot sekä kerätty aineisto tukevat johdonmukaisesti toisiaan. Taksialan vapauttaminen aiheuttaa uhkia kuluttajalle, yrittäjälle sekä taksinkuljettajille. Normien purku ei lisää taksien määrää eivätkä hinnat laske. Lisäksi maanlaajuisen taksiverkoston säilymisestä ei ole mitään takeita. Yrittäjille sääntelyn poisto aiheuttaa epävarmuutta tulevaisuudesta ja liiketoiminnan kannattavuudesta. Lisääntyvä kilpailu pienentää yritysten liikevaihtoa, jonka seurauksena provisiopalkoilla työskentelevien kuljettajien tulot laskevat.
Saavutettujen tulosten avulla voidaan tehdä selkeitä päätelmiä. Yleisesti voidaan todeta, että opinnäytetyön lähtökohtana ollut huoli taksialan tulevaisuudesta on perusteltu. Suomessa on sääntelyn ansiosta tehokas taksijärjestelmä, joka menestyy kansainvälisessä vertailussa kaikilla olennaisilla mittareilla. Lisäksi sääntely vähentää harmaata taloutta joka on monissa maissa taksialla tyypillistä.
Opinnäytetyö on toteutettu keräämällä olemassa olevaa tietoa, jota on täydennetty haastattelun avulla. Tutkimusmateriaali pohjaa pääasiassa luotettaviin sähköisiin lähteisiin joiden lisäksi käytettiin muutamaa kirjallista lähdettä. Omaa tutkimusmateriaalia saatiin haastattelemalla kokenutta taksialan yrittäjää. Haastattelun avulla saatujen tietojen ja kerätyn tutkimusmateriaalin luotettavuutta arvioitiin, vertailemalla niitä tietoihin maista joissa taksiala on vapautettu kilpailulle.
Tutkimuksessa saavutetut tulokset ovat hyvin yhteneviä eikä ristiriitoja esiinny. Haastattelu, asiantuntijoiden lausunnot sekä kerätty aineisto tukevat johdonmukaisesti toisiaan. Taksialan vapauttaminen aiheuttaa uhkia kuluttajalle, yrittäjälle sekä taksinkuljettajille. Normien purku ei lisää taksien määrää eivätkä hinnat laske. Lisäksi maanlaajuisen taksiverkoston säilymisestä ei ole mitään takeita. Yrittäjille sääntelyn poisto aiheuttaa epävarmuutta tulevaisuudesta ja liiketoiminnan kannattavuudesta. Lisääntyvä kilpailu pienentää yritysten liikevaihtoa, jonka seurauksena provisiopalkoilla työskentelevien kuljettajien tulot laskevat.
Saavutettujen tulosten avulla voidaan tehdä selkeitä päätelmiä. Yleisesti voidaan todeta, että opinnäytetyön lähtökohtana ollut huoli taksialan tulevaisuudesta on perusteltu. Suomessa on sääntelyn ansiosta tehokas taksijärjestelmä, joka menestyy kansainvälisessä vertailussa kaikilla olennaisilla mittareilla. Lisäksi sääntely vähentää harmaata taloutta joka on monissa maissa taksialla tyypillistä.