Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Unity pelikehitystyökaluna

Holappa, Verner (2017)

Avaa tiedosto
Holappa_Verner.pdf (1.286Mt)
Lataukset: 


Holappa, Verner
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017080314212
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Unity kehitystyökaluna ja siinä on tarkoitus esitellä Unity-pelimoottori ja kertoa, kuinka sitä voi hyödyntää ammatillisessa käytössä pelialalla, erityisesti mobii-likehityksessä. Unity on laajasti pelialalla käytössä oleva pelimoottori, jolla voi kehittää pelejä usealle eri alustalle, ja sen suosio pelikehityksessä on kasvanut viime vuosina nopeasti. Työssä käydään läpi Unityllä toteutettavia hyödyllisiä pelikehitykseen liittyviä toimintoja sekä kuinka optimoida pelejä ja noudattaa hyviä käytäntöjä. Opinnäytetyön yhtenä päätavoitteena on tuoda esille ja kehittää omaa osaamistani ohjelmoijana ja pelikehittäjänä sekä tuoda esille kehitystyökalun valinnan tärkeyttä peli-projekteissa.

Aiheen taustalla on oma kiinnostus ja osaaminen pelialaa ja pelikehitystä kohtaan sekä myös työko-kemus Koukoi Gamesilla. Koukoi Games on oululainen pelialan yritys, joka valmistaa korkealaatuisia mobiilipelejä iOS- ja Android-alustoille. Työskentelin kyseisessä yrityksessä pelikehittäjänä ja ohjel-moijana opinnäytetyön ajan, ja osallistuin aktiivisesti uuden elokuvaan perustuvan mobiilipelin kehi-tykseen projektin alusta alkaen. Koukoi tekee yhteistyötä suuren elokuvayhtiön ja sen peliliiketoimin-tayksikön kanssa tuottaen animaatioelokuvaan pohjautuvaa mobiilipeliä. Elokuvan taustalla on kuu-luisa animaatiostudio, joka on monien hittielokuvien luoja.

Keskeisiin käsitteisiin työssä kuuluu Unity, ohjelmointi, pelikehitys, peliala, mobiilikehitys, projekti-työskentely ja pelisuunnittelu. Työ sisältää paljon Unityyn ja ohjelmointiin liittyviä teknisiä termejä, joille ei välttämättä löytynyt selkeää suomenkielistä käännöstä, ja ovat siksi jätetty kääntämättä ter-min alkuperäisen merkityksen säilyttämiseksi. Työssä läpikäytäviä toimintoja ovat muun muassa proseduraalinen generointi, koneoppiminen, serialisointi, suunnittelumallit, komponentit, optimointi, hyvät käytännöt ja monia muita teknisiä käsitteitä. Työn tuloksia voi käyttää esimerkiksi Unity-pelimoottorin edistyneeseen opetteluun tai pelimoottorivalinnan perusteluihin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste