Peilimaailma : Yrityskuvan ja kaupallisen vaatemalliston suunnittelu
Turtiainen, Kaisa (2010)
Turtiainen, Kaisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005037527
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee yrityskuvan ja vaatemalliston suunnittelua jo olemassa olevalle yritykselleni toiminimi Kaisa Turtiaiselle. Yritykseni on toiminut useita vuosia pienellä volyymilla, mutta nyt halusin kehittää ja nostaa sen yritysprofiilia, sillä aikomukseni oli siirtyä valmistumiseni jälkeen täyspäiväiseksi yrittäjäksi. Tavoitteenani oli suunnitella yritykselleni aito ja aikaa kestävä profiilimalli sekä siihen tiiviisti liittyvä ensimmäinen kaupallinen vaatemallisto.
Aloitin aiheeseen tutustumisen Liisa Poikolaisen toimittaman (1994) Design Management ja Anne Äyvärin (2000) Käsityöyrityksen markkinointi teoksilla, joiden pohjalta loin oman yritysprofiilimallin. Tätä mallia apuna käyttäen aloin suunnitella yrityskuvan profiloimiseen liittyvien osa-alueiden toteuttamista yrityk-sessäni. Osa-alueiden analysoinnin jälkeen kävin myös perinpohjaisesti läpi yritykseni identiteetin, koska aito profilointi perustuu aina yrityksen omaan identiteettiin.
Osa yritykseni profiloinnin osa-alueista rajattiin pois tästä työstä. Ne kaikki kuitenkin toteutettiin ja suunnittelin yritykselleni yhtenevän visuaalisen ja verbaalisen ilmeen. Suunnittelin myös ensimmäisen vaatemallistoni, siihen liittyvät painotuotteet ja muun markkinointimateriaalin sekä messuosaston ilmeen.
Lopputuloksena syntyi uusi, entistä ihanampi tuotemerkki Kaisa Turtiainen, jolla on selkeä ja yrittäjänsä näköinen yritysprofiili. Suurin osa tavoitteista täytettiin, osa yli odotusten ja saamani ulkopuolinen palaute oli pääasiassa positiivista. Suurin osa tulosteni arvioinnista pohjautuu Helsingin Kädentaitomessuilla näytteilleasettajana saamiini spontaaneihin palautteisiin messuvierailta sekä kutsumiltani jälleenmyyjiltä. Arviointiin vaikutti luonnollisesti myös omat mielipiteeni työn tuloksista sekä tuotteitteni toteutuneet tilaukset.
Aloitin aiheeseen tutustumisen Liisa Poikolaisen toimittaman (1994) Design Management ja Anne Äyvärin (2000) Käsityöyrityksen markkinointi teoksilla, joiden pohjalta loin oman yritysprofiilimallin. Tätä mallia apuna käyttäen aloin suunnitella yrityskuvan profiloimiseen liittyvien osa-alueiden toteuttamista yrityk-sessäni. Osa-alueiden analysoinnin jälkeen kävin myös perinpohjaisesti läpi yritykseni identiteetin, koska aito profilointi perustuu aina yrityksen omaan identiteettiin.
Osa yritykseni profiloinnin osa-alueista rajattiin pois tästä työstä. Ne kaikki kuitenkin toteutettiin ja suunnittelin yritykselleni yhtenevän visuaalisen ja verbaalisen ilmeen. Suunnittelin myös ensimmäisen vaatemallistoni, siihen liittyvät painotuotteet ja muun markkinointimateriaalin sekä messuosaston ilmeen.
Lopputuloksena syntyi uusi, entistä ihanampi tuotemerkki Kaisa Turtiainen, jolla on selkeä ja yrittäjänsä näköinen yritysprofiili. Suurin osa tavoitteista täytettiin, osa yli odotusten ja saamani ulkopuolinen palaute oli pääasiassa positiivista. Suurin osa tulosteni arvioinnista pohjautuu Helsingin Kädentaitomessuilla näytteilleasettajana saamiini spontaaneihin palautteisiin messuvierailta sekä kutsumiltani jälleenmyyjiltä. Arviointiin vaikutti luonnollisesti myös omat mielipiteeni työn tuloksista sekä tuotteitteni toteutuneet tilaukset.