Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tilitoimiston asiakkaan ohjaaminen aineiston toimittamisessa

Härkönen, Artturi (2017)

 
Avaa tiedosto
opinnaytetyo_artturi_harkonen.pdf (395.5Kt)
Lataukset: 


Härkönen, Artturi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017082614563
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden kirjanpitoaineiston toimittamista.
Kirjanpitoaineisto koostuu yleisesti pääosin asiakkaan lähettämistä tositteista, joiden
tietosisällön oikeellisuus määrittää myös kirjanpidon laadun. Tositteiden riittävän tietosisällön lisäksi
aineiston toimittamisessa oleellista on kokonaisuutena mahdollisimman täydellinen ja yhtenäinen
tositeaineisto, joka toimitetaan tarpeeksi ajoissa. Toimeksiantajayrityksellä ei ole ennen
opinnäytetyön kirjoittamista ollut käytössään yhtenäisiä suuntaviivoja aineiston toimittamiseen liittyen,
joten opinnäytetyön tulokset tulevat määrittämään ainakin yhden mallin siitä, miten asiakkaita
voisi tulevaisuudessa ohjeistaa.

Teoriaosuudessa käsitellään taloushallintoa, digitaalista taloushallintoa sekä asiakkaisiin vaikuttamista.
Taloushallinnon teoriaosuuden keskeisimpiä sisältöjä ovat tositteen vaatimukset, kulujen vähennyskelpoisuus
sekä erilaisten kulujen luonteet ja erityispiirteet. Digitaalisessa taloushallinnossa
luodaan yleiskuvaa digitaalisiin ratkaisuihin ja perehdytään tarkemmin muun muassa digitaaliseen
tiliotteeseen sekä kuittien toimittamiseen sähköisessä muodossa.

Opinnäytetyön keskeisimpänä osana on laadullisen tutkimuksen keinoin toteutettu toimeksiantajayrityksen
työntekijöiden haastattelu, jossa pyritään löytämään tärkeimmät aineiston toimittamiseen
liittyvät epäkohdat ja kehityskohteet. Vastausten perusteella luodaan yhtenäiset raamit aineiston
toimittamisen ohjaamiseen haluttuun suuntaan.

Haastattelun vastausten perusteella voidaan todeta, että eniten ongelmia aineiston toimittamiseen
liittyen oli laskumerkinnöissä sekä tositteiden puuttumisessa ja tositeaineiston sekavuudessa. Vastausten
perusteella asiakkaita tulisi ohjeistaa erityisesti edustus-, neuvottelu- ja markkinointikulujen
vähennyskelpoisuuteen liittyvissä laskumerkinnöissä sekä siinä, millaisia merkintöjä ostoihin ja
myynteihin liittyvissä tositteissa tulisi olla arvonlisäveron vähentämiseksi. Asiakkaita pyritään myös
motivoimaan järjestämään ja käymään aineistoa läpi oma-aloitteisesti, jotta kirjanpito sujuvoituisi.

Opinnäytetyön varsinaisena tuotoksena on ensisijaisesti toimeksiantajayrityksen tulevia asiakassuhteita
varten toteutettava ohjeistus kirjanpitoaineiston toimittamisesta. Tuotos toteutetaan Adoben
InDesign –ohjelmalla, ja ohjeiden tekemisen prosessia ja taustoja kuvataan opinnäytetyössä.
Ohjeistuksen tavoitteena on kiteyttää haastattelun vastausten pääkohdat ohjeiden muotoon helposti
ymmärrettävällä, visuaalisesti miellyttävällä ja asiakasta motivoivalla tavalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste