Employees' Perceptions on Organizational Value Themes in RemedyCenter
Wan, Maria (2017)
Wan, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090214714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017090214714
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kartoittaa, mitä näkemyksiä RemedyCenterin henkilöstö kokee merkityksellisinä organisaationsa arvoina. Työn tavoite on tarjota RemedyCenterille organisaatioarvojen teemoja, jotka noudattavat henkilöstön arvonäkemyksiä työpaikalla ja jotka ohjaavat toimintaa.
Kartoitus toteutettiin lyhyellä web-kyselyllä, minkä tuottama empiirinen data analysoitiin toistuvuus ja sisältöanalyysia käyttäen. Tulokset ryhmiteltiin arvoteemoiksi, joita arvioitiin Competing Values Frameworkin (CVF) avulla.
Seuraavat arvoteemat nousivat esille. Kuvailevia arvoteemoja olivat työyhteisö; tasa-arvo ja kunnioitus; nopeus ja kehittyminen; asiakkaat; sekä ammattitaito. Nämä teemat saavutetaan tuottamalla laatua; palvelemalla; kehittämällä; ja ratkaisemalla ongelmia. Tulokset esitettiin CVF:ssä, missä nykyiset arvoteemat koostuvat Kontrolli, Yhteistyö ja Kilpailu osioista. Tulevaisuuden arvoteemat, jotka perustuvat missioon ja johdon kommentteihin, ovat Kilpailu, Luonti ja Yhteistyö.
Tutkimus osoittaa, että Yhteistyö ja Kilpailu eli työyhteisö ja markkina ja asiakaskeskeisyys ovat keskeisimmät painopisteet. Huomionarvoista on lisäksi, että toiveena on siirtyä Kontrollista Luontiin, ts. byrokratiasta yritysostoihin. CVF:n suurin arvo onkin nyky- ja tavoitetilan vertailu.
Vaikka tulokset ja loppupäätelmät koskevat vain RemedyCenteriä, organisaatioarvoteemojen tutkimus- ja arviointitapa on monistettavissa muihin organisaatioihin. Kyselyssä oli vain neljä kvantitatiivista ja kaksi kvalitatiivista kysymystä. Tästä vastaajaystävällisyydestä huolimatta vastausprosentti jäi erittäin pieneksi, mikä osaltaan söi tutkimuksen luotettavuutta. Siitäkin huolimatta RemedyCenter koki saaneensa riittävästi pohjatietoa lopullisten organisaatioarvojensa luomiseksi.
Tämä opinnäytetyö esittää kevyen tavan tunnustella henkilöstön näkemyksiä organisaatioarvoista sekä CVF viitekehyksen, minkä avulla keskustella aiheesta.
Tätä opinnäytetyötä on sitonut salassapitosopimus, mistä johtuen yrityksen ja sen liiketoimintayksiköiden nimet ovat fiktiiviset.
Kartoitus toteutettiin lyhyellä web-kyselyllä, minkä tuottama empiirinen data analysoitiin toistuvuus ja sisältöanalyysia käyttäen. Tulokset ryhmiteltiin arvoteemoiksi, joita arvioitiin Competing Values Frameworkin (CVF) avulla.
Seuraavat arvoteemat nousivat esille. Kuvailevia arvoteemoja olivat työyhteisö; tasa-arvo ja kunnioitus; nopeus ja kehittyminen; asiakkaat; sekä ammattitaito. Nämä teemat saavutetaan tuottamalla laatua; palvelemalla; kehittämällä; ja ratkaisemalla ongelmia. Tulokset esitettiin CVF:ssä, missä nykyiset arvoteemat koostuvat Kontrolli, Yhteistyö ja Kilpailu osioista. Tulevaisuuden arvoteemat, jotka perustuvat missioon ja johdon kommentteihin, ovat Kilpailu, Luonti ja Yhteistyö.
Tutkimus osoittaa, että Yhteistyö ja Kilpailu eli työyhteisö ja markkina ja asiakaskeskeisyys ovat keskeisimmät painopisteet. Huomionarvoista on lisäksi, että toiveena on siirtyä Kontrollista Luontiin, ts. byrokratiasta yritysostoihin. CVF:n suurin arvo onkin nyky- ja tavoitetilan vertailu.
Vaikka tulokset ja loppupäätelmät koskevat vain RemedyCenteriä, organisaatioarvoteemojen tutkimus- ja arviointitapa on monistettavissa muihin organisaatioihin. Kyselyssä oli vain neljä kvantitatiivista ja kaksi kvalitatiivista kysymystä. Tästä vastaajaystävällisyydestä huolimatta vastausprosentti jäi erittäin pieneksi, mikä osaltaan söi tutkimuksen luotettavuutta. Siitäkin huolimatta RemedyCenter koki saaneensa riittävästi pohjatietoa lopullisten organisaatioarvojensa luomiseksi.
Tämä opinnäytetyö esittää kevyen tavan tunnustella henkilöstön näkemyksiä organisaatioarvoista sekä CVF viitekehyksen, minkä avulla keskustella aiheesta.
Tätä opinnäytetyötä on sitonut salassapitosopimus, mistä johtuen yrityksen ja sen liiketoimintayksiköiden nimet ovat fiktiiviset.