Matkakumppanit – yrityksen kasvot : VR Groupin työntekijälähettiläsohjelman käynnistäminen ja toiminnan kehittäminen
Kuitunen, Taina (2017)
Kuitunen, Taina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091014948
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisella työntekijälähettiläsohjelmalla voidaan sitouttaa työntekijälähettiläät osaksi VR Groupin työnantajamielikuvan kehittämistyötä ja miten kehittää työntekijälähettiläsverkoston toimintaa. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, saako työntekijälähettilästoiminnalla näkyviä tuloksia aikaan, mikä työntekijälähettiläitä motivoi ja sitouttaa verkoston toimintaan. Olennainen osa opinnäytetyötä oli VR Groupin työntekijälähettiläsverkoston kokoaminen, toiminnan käynnistäminen ja ohjelman toteuttaminen jatkuvan kehittämisen kehämalliin ja ketterään kehittämiseen perustuen.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja siinä käytettiin tiedonhankinatamenetelminä kyselyä, teemahaastatteluja ja havainnointia. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselle toimi työntekijälähettilyyteen liittyvät keskeiset teemat, kuten työnantajakuvan rakentuminen, motivaatio ja muutoksen johtaminen.
VR Groupin työntekijälähettiläsverkosto on koottu ja toiminta käynnistetty. Verkoston toiminnasta on tullut suunniteltua ja johdettua toimintaa. Verkoston toiminta on alkanut lupaavasti. Tutkimuksen tulosten perusteella ohjelmaa voidaan pitää sellaisena, joka sitouttaa työntekijälähettiläät osaksi työnantajamielikuvan kehittämistyötä, sillä tuloksia on jo nähtävissä myös ulkoisesti. Ohjelman aihetunnisteiden käyttö on vakiintunut ja verkostoja on alkanut syntyä. Osa matkakumppaneista toimii erittäin aktiivisesti työntekijälähettiläänä, ja he ovat sitoutuneita toimintaan. Työntekijälähettiläät uskovat parantavansa omalla toiminnallaan yrityksen työnantajamielikuvaa antamalla yritykselle kasvot ja kokevat hyötyvänsä toiminnasta esimerkiksi kasvattamalla omaa asiantuntijuuttaan, verkostoitumalla ja lisäämällä omaa osaamistaan, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Tärkeimpinä kehityskohteina VR Groupin työntekijälähettiläsohjelmassa nousi oppilaitosyhteistyön toiminnan kehittäminen ja aktiivien työntekijälähettiläiden määrän kasvattaminen. Työntekijälähettilästoiminnan osuus yrityksen työnantajamielikuvan parantumisesssa on hankalasti mitattavissa, sillä työ on pitkäjänteistä, ja tuloksia on nähtävissä todennäköisesti vasta myöhemmin. Työntekijälähettiläsohjelma on vain yksi keino työnantajamielikuvan kehitystyön kokonaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena ja siinä käytettiin tiedonhankinatamenetelminä kyselyä, teemahaastatteluja ja havainnointia. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselle toimi työntekijälähettilyyteen liittyvät keskeiset teemat, kuten työnantajakuvan rakentuminen, motivaatio ja muutoksen johtaminen.
VR Groupin työntekijälähettiläsverkosto on koottu ja toiminta käynnistetty. Verkoston toiminnasta on tullut suunniteltua ja johdettua toimintaa. Verkoston toiminta on alkanut lupaavasti. Tutkimuksen tulosten perusteella ohjelmaa voidaan pitää sellaisena, joka sitouttaa työntekijälähettiläät osaksi työnantajamielikuvan kehittämistyötä, sillä tuloksia on jo nähtävissä myös ulkoisesti. Ohjelman aihetunnisteiden käyttö on vakiintunut ja verkostoja on alkanut syntyä. Osa matkakumppaneista toimii erittäin aktiivisesti työntekijälähettiläänä, ja he ovat sitoutuneita toimintaan. Työntekijälähettiläät uskovat parantavansa omalla toiminnallaan yrityksen työnantajamielikuvaa antamalla yritykselle kasvot ja kokevat hyötyvänsä toiminnasta esimerkiksi kasvattamalla omaa asiantuntijuuttaan, verkostoitumalla ja lisäämällä omaa osaamistaan, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Tärkeimpinä kehityskohteina VR Groupin työntekijälähettiläsohjelmassa nousi oppilaitosyhteistyön toiminnan kehittäminen ja aktiivien työntekijälähettiläiden määrän kasvattaminen. Työntekijälähettilästoiminnan osuus yrityksen työnantajamielikuvan parantumisesssa on hankalasti mitattavissa, sillä työ on pitkäjänteistä, ja tuloksia on nähtävissä todennäköisesti vasta myöhemmin. Työntekijälähettiläsohjelma on vain yksi keino työnantajamielikuvan kehitystyön kokonaisuudessa.