Toimitusketjun kuvaaminen ja kehittäminen Siemens Osakeyhtiössä
Aho, Jani (2017)
Aho, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091415066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091415066
Tiivistelmä
Nykypäivän toimitusketjut ovat globalisaation myötä entistä monimutkaisempia sekä haasteellisempia kontrolloida. Usein tuotteen komponentit valmistetaan toisessa tehtaassaja itse tuote kasataan toisessa, jopa täysin eri puolella maailmaa. Toimitusketjuissa on myös keskeistä lean sekä Just In Time ajattelu, jonka vuoksi toimitusten aikataulutus on keskeistä.
Insinöörityö on tehty Siemens Osakeyhtiön Energy Management divisioonalle. Tutkimuksen kohteena oli keskijännitekojeistojen logistinen toimitusketju Turkin tehtaalta Suomeen, jonka toimitusvarmuus oli ollut heikko ja toimitukset olivat myöhästelleet. Myös informaatio asiakkaan suuntaan oli ollut epätarkkaa, mikä oli aiheuttanut tarpeettomia välillisiä lisäkustannuksia. Työssä perehdyttiin prosessinhallinnan teoriaan sekä toimitusketjuhallinnan filosofiaan. Sekä prosessinhallinnasta että toimitusketjuhallinnasta on kirjoitettu paljon, minkä vuoksi haasteena oli löytää juuri tähän prosessiin ja yritykselle sopivia ratkaisuja. Haastattelut, havainnointi, toiminnanohjausjärjestelmästä löytyvä data sekä yrityksen intra antoivat tutkimukselle empiirisen aineiston.
Tutkimuksessa löydettiin useita kehitettäviä kohtia. Suurimmat syyt ongelmiin löytyivät informaation heikosta laadusta, prosessin epäselvästä roolituksesta sekä organisaatiouudistuksen jälkeisestä logistisen rutiinin puuttumisesta. Tutkimuksen aikana tuotettiin myös visuaalinen kuvaus sekä nykytilasta että kehitetystä tulevasta prosessista. Uutta prosessia päästiin jo tutkimuksen aikana testaamaan ja sen käyttöä tullaan jatkamaan myös tulevaisuudessa.
Insinöörityö on tehty Siemens Osakeyhtiön Energy Management divisioonalle. Tutkimuksen kohteena oli keskijännitekojeistojen logistinen toimitusketju Turkin tehtaalta Suomeen, jonka toimitusvarmuus oli ollut heikko ja toimitukset olivat myöhästelleet. Myös informaatio asiakkaan suuntaan oli ollut epätarkkaa, mikä oli aiheuttanut tarpeettomia välillisiä lisäkustannuksia. Työssä perehdyttiin prosessinhallinnan teoriaan sekä toimitusketjuhallinnan filosofiaan. Sekä prosessinhallinnasta että toimitusketjuhallinnasta on kirjoitettu paljon, minkä vuoksi haasteena oli löytää juuri tähän prosessiin ja yritykselle sopivia ratkaisuja. Haastattelut, havainnointi, toiminnanohjausjärjestelmästä löytyvä data sekä yrityksen intra antoivat tutkimukselle empiirisen aineiston.
Tutkimuksessa löydettiin useita kehitettäviä kohtia. Suurimmat syyt ongelmiin löytyivät informaation heikosta laadusta, prosessin epäselvästä roolituksesta sekä organisaatiouudistuksen jälkeisestä logistisen rutiinin puuttumisesta. Tutkimuksen aikana tuotettiin myös visuaalinen kuvaus sekä nykytilasta että kehitetystä tulevasta prosessista. Uutta prosessia päästiin jo tutkimuksen aikana testaamaan ja sen käyttöä tullaan jatkamaan myös tulevaisuudessa.