dc.contributor.author | Kopsala, Joonas | |
dc.date.accessioned | 2017-09-14T10:32:45Z | |
dc.date.available | 2017-09-14T10:32:45Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2017091415078 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/133520 | |
dc.description.abstract | Tämä opinnäytetyö toteutettiin kahdessa eri osassa. Ensimmäinen osa oli 5 opintopistettä ja toinen 10. Ensimmäisessä osassa tutustuttiin Unity-ympäristöön aloittelijan näkökulmasta sekä kehitettiin yksinkertainen peli. Työn alussa minulla ei ollut edeltävää kokemusta Unity-ympäristöstä, joten työ toimi hyvänä tapana oppia. Pelin ohjelmoinnissa käytettiin C#-kieltä.
Opinnäytetyön toisessa osassa tutustuttiin puhelimen liikesensoreihin ja toteutettiin pieni mobiilipeli Unity-ympäristössä käyttäen kyseisiä liikesensoreita pelikontrolleina. Työllä oli tilaajana FrozenVision Oy. Työhön kuului tutkimusosa, jossa kerättiin tietoa puhelimen liikesensoreista ja selvitettiin, miten ne toimivat. Työn lopussa perehdyttiin tarkemmin siihen, miten kyseiset sensorit toimivat Unity-ympäristössä ja miten niitä käytetään.
Molempien osien aikana saavutettiin kattava osaaminen Unityn parissa. Molemmissa töissä saatiin valmiiksi pieni peli, jonka avulla demonstroitiin työn tulosta. Töiden tavoitteet saatiin hyvin täytettyä ja tilaaja oli tyytyväinen. Kokonaisuudessaan työ tarjosi paljon tietoa Unity-ympäristöstä. Tutuksi tulivat niin 2D- kuin 3D-puolet. | fi |
dc.description.abstract | This thesis was done in two parts. First part is about developing a 2D game using Unity engine. It is written from beginner perspective. This part is about what Unity is and what can be done with it. It starts with studying Unity and ends with developing a small 2D game. Scripts in game are written in C# programming language.
Second part is about motion sensors in modern smart phones and how they are used in Unity game engine. This part explains how motion sensors work in Unity and how they can be used. Small mobile game was made during this part and it uses motion sensors as game controls. Scripts are written in C# programming language and game demo was made for company named FrozenVision Oy.
In whole, this thesis gives a good overview about Unity environment. It goes through both 2D and 3D engines. First part is more beginner oriented but second part is more theoretic and has advanced Unity features in it. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Oulun ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | 2D-pelin toteutus ja puhelimen liikesensorit Unity-ympäristössä | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2137 | |
dc.organization | Oulun ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Oulun ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | ohjelmointi | |
dc.subject.keyword | gyroskooppi | |
dc.subject.keyword | kiihtyvyyssensori | |
dc.subject.keyword | c# | |
dc.subject.keyword | unity | |
dc.subject.keyword | mobiilipeli | |
dc.subject.specialization | Ohjelmistokehitys | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology| | |
dc.subject.discipline | Tietotekniikan tutkinto-ohjelma | |