Cycling as a Tool to Improve Active Participation of Immigrants : Teaching Module for Cycling Education
Leppänen, Satu (2017)
Leppänen, Satu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091315061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017091315061
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on vastata tarpeeseen kehittää uusia menetelmiä maahanmuttajien integroitumisen ja osallisuuden edistämiseksi Suomessa. Tässä työssä pyöräilyä on hyödynnetty maahanmuuttajien päivittäisen arkikulkemisen tukemiseksi. Työ on tehty yhteistyössä yleishyödyllisen yhdistyksen Suomen Pyöräilynohjaat ry:n kanssa, joka tarjoaa Suomessa pyöräilynohjaajien koulutusohjelmia.
Vuodesta 2013 lähtien on maahanmuuttajien pyöräilykursseja järjestetty Helsingissä ja muutamissa muissa kaupungeissa. Tähän mennessä kurssien onnistumistaso on vaihdellut merkittävästi, mikä kertoo hyvien opetusmenetelmien puuttumisesta. Tässä työssä on yhdistetty aikaisemmista pyöräilykursseista opittuja parhaita käytäntöjä sekä sosiaalipedagogiikan, liikuntakasvatuksen ja monikulttuurityön oppeja. On luotu uutta tietoa siitä, miten pyöräilyä tulisi maahanmuuttajille opettaa. Tämä osaaminen on tuotettu opetusmoduuliksi Suomen Pyöräilynohjaajien käyttöön.
Tuloksena tässä työssä on luotu uudenlainen moniammatillinen ymmärrys pyöräilyn opettamisen pedagogiikasta monikulttuurisessa työssä. Tätä tietotaitoa hyödyntämällä tuotettiin Suomen Pyöräilynohjaajille uusi opetusmoduuli koulutuskäyttöön.
Tulevaisuudessa moduulia voidaan hyödyntää maahanmuuttajiin erikoistuneiden pyöräilynohjaajien kouluttamiseen koko maassa. Työkalu soviteltuu erityisesti maahanmuuttajien aktiivisen osallistumisen parantamiseksi Suomessa. Tulevaisuudessa tällä työllä voi olla keskeinen vaikutus maahanmuuttajien liikkumisongelmiin liittyvän sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä.
Vuodesta 2013 lähtien on maahanmuuttajien pyöräilykursseja järjestetty Helsingissä ja muutamissa muissa kaupungeissa. Tähän mennessä kurssien onnistumistaso on vaihdellut merkittävästi, mikä kertoo hyvien opetusmenetelmien puuttumisesta. Tässä työssä on yhdistetty aikaisemmista pyöräilykursseista opittuja parhaita käytäntöjä sekä sosiaalipedagogiikan, liikuntakasvatuksen ja monikulttuurityön oppeja. On luotu uutta tietoa siitä, miten pyöräilyä tulisi maahanmuuttajille opettaa. Tämä osaaminen on tuotettu opetusmoduuliksi Suomen Pyöräilynohjaajien käyttöön.
Tuloksena tässä työssä on luotu uudenlainen moniammatillinen ymmärrys pyöräilyn opettamisen pedagogiikasta monikulttuurisessa työssä. Tätä tietotaitoa hyödyntämällä tuotettiin Suomen Pyöräilynohjaajille uusi opetusmoduuli koulutuskäyttöön.
Tulevaisuudessa moduulia voidaan hyödyntää maahanmuuttajiin erikoistuneiden pyöräilynohjaajien kouluttamiseen koko maassa. Työkalu soviteltuu erityisesti maahanmuuttajien aktiivisen osallistumisen parantamiseksi Suomessa. Tulevaisuudessa tällä työllä voi olla keskeinen vaikutus maahanmuuttajien liikkumisongelmiin liittyvän sosiaalisen syrjäytymisen ehkäisemisessä.