Muuttuvan organisaation merkitys työhyvinvoinnille
Saari, Erkki (2010)
Saari, Erkki
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276983
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten muuttuva organisaatio vaikuttaa henkilökunnan työhyvinvointiin. Tutkimustapauksena tässä on ammatillinen oppilaitos, joka on liittynyt isompaan koulutuskuntayhtymään. Tarkoituksena oli selvittää sitä, kuinka hyvin koulutuskeskuksen organisaatio on hoitanut muutosprosessin eri vaiheet henkilöstön näkökulmasta.
Kirjallisuus, jota tähän työhön on käytetty, tutkii muutoksen eri vaiheita, työhyvinvointia ja kuinka muutosta voidaan johtaa. Muutosta koskeva analyysini perustuu sekä kirjallisuuden avulla saatuun ymmärrykseen että kyselyn avulla saatuihin tuloksiin.
Tiedonhankintakeinona käytettiin sähköpostilla välitettyä mielipidekyselyä. Kyselyn vastaaminen toteutettiin yksilöllisesti ja anonyyminä internetin välityksellä Jyväskylän yliopiston kehittämällä INKA-palautejärjestelmällä. Kysely toteutettiin joulukuussa 2009, noin yksi vuosi fuusioitumisen jälkeen. Kyselyyn vastasi 81,6 prosenttia ammatillisen oppilaitoksen henkilökunnasta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kokonaisuutena muutosprosessi on sujunut tähän vaiheeseen asti hyvin. Muutamia epäkohtia tutkimuksesta kuitenkin nousee esiin, esim. liittyen organisaation rakenteeseen ja luokkien ryhmäkokoon. Opinnäytetyön lopussa on vedetty yhteen tutkimuksen tuloksista tärkeimmät epäkohdat ja esitetty parannusehdotuksia.
Työstä saadut tulokset on tarkoitettu ensisijaisesti koulutuskeskuksen oman toiminnan kehittämiseen muutosprosessin eri vaiheissa ja tulevissa muutoksissa. Tutkimusta voi kuitenkin hyödyntää myös muissa yhdistyneissä tai yhdistymistä suunnittelevissa organisaatioissa.
Kirjallisuus, jota tähän työhön on käytetty, tutkii muutoksen eri vaiheita, työhyvinvointia ja kuinka muutosta voidaan johtaa. Muutosta koskeva analyysini perustuu sekä kirjallisuuden avulla saatuun ymmärrykseen että kyselyn avulla saatuihin tuloksiin.
Tiedonhankintakeinona käytettiin sähköpostilla välitettyä mielipidekyselyä. Kyselyn vastaaminen toteutettiin yksilöllisesti ja anonyyminä internetin välityksellä Jyväskylän yliopiston kehittämällä INKA-palautejärjestelmällä. Kysely toteutettiin joulukuussa 2009, noin yksi vuosi fuusioitumisen jälkeen. Kyselyyn vastasi 81,6 prosenttia ammatillisen oppilaitoksen henkilökunnasta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kokonaisuutena muutosprosessi on sujunut tähän vaiheeseen asti hyvin. Muutamia epäkohtia tutkimuksesta kuitenkin nousee esiin, esim. liittyen organisaation rakenteeseen ja luokkien ryhmäkokoon. Opinnäytetyön lopussa on vedetty yhteen tutkimuksen tuloksista tärkeimmät epäkohdat ja esitetty parannusehdotuksia.
Työstä saadut tulokset on tarkoitettu ensisijaisesti koulutuskeskuksen oman toiminnan kehittämiseen muutosprosessin eri vaiheissa ja tulevissa muutoksissa. Tutkimusta voi kuitenkin hyödyntää myös muissa yhdistyneissä tai yhdistymistä suunnittelevissa organisaatioissa.