Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ISBAR-menetelmä suullisessa raportoinnissa : Tutkimus hoitotyön opiskelijoille

Parkkinen, Anne-Maria (2017)

 
Avaa tiedosto
Parkkinen_Anne-Maria.pdf (602.7Kt)
Lataukset: 


Parkkinen, Anne-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215594
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa potilasta hoidetaan moniammatillisesti. Hoitohenkilökunnan suulliset raportointitaidot vaikuttavat potilasta koskevan tiedon siirtymiseen ja hoidon laatuun. Hoitotyön tutkinto-ohjelmassa harjoitellaan suullista raportointia sekä opintojaksoilla koulussa, että käytännön työelämän harjoittelujaksoilla. ISBAR-menetelmä on suullisen raportoinnin apuväline, joka on otettu käyttöön raportoinnin yhdenmukaistamiseksi ja potilasturvallisuuden parantamiseksi. World Health Organization on suosittanut ISBAR-menetelmän käyttöä hoitotyössä potilaasta raportoitaessa.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ISBAR-menetelmän käyttöä hoitotyön opinnoissa. Lisäksi kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä suullisesta raportoinnista ja erityisesti ISBAR-menetelmästä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten aktiivisesti ISBAR-menetelmää käytetään opiskeluvaiheessa, ja mitä mieltä opiskelijat ovat menetelmästä.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoista. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Vastausprosentti oli 31 %. Kyselyyn vastasi 145 hoitotyön opiskelijaa. Tulokset analysoitiin yksinkertaisilla menetelmillä.

Tutkimustulosten perusteella ISBAR-menetelmän käyttö harjoittelujaksoilla ei ollut systemaattista. Opintojaksoilla menetelmää käytettiin osana suullisen raportoinnin harjoittelua, mutta sen käyttö ei ollut kokonaisvaltaista. Opiskelijat kokivat kehittyneensä suullisen raportin annossa koulutuksensa aikana, mutta ISBAR-menetelmän mukaista harjoittelua pidettiin riittämättömänä niin opintojaksoilla kuin harjoitteluissa. Suurin osa koki hallitsevansa menetelmän käytön vain osittain. ISBAR-menetelmän koettiin tehostavan yhteistyötä ja kommunikaatiota eri ammattiryhmien välillä, sekä lisäävän potilasturvallisuutta hoitotyössä.

ISBAR-menetelmän osa-alueiden teoriaopiskelua tulisi lisätä, ja simulaatio -ja harjoitustunneilla käyttöä tulisi harjoitella kokonaisvaltaisesti. Harjoittelujaksoilla ISBAR-menetelmän mukainen raportointi tulisi liittää osaamistavoitteisiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste