ISBAR-menetelmä suullisessa raportoinnissa : Tutkimus hoitotyön opiskelijoille
Parkkinen, Anne-Maria (2017)
Parkkinen, Anne-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100215594
Tiivistelmä
Terveydenhuollossa potilasta hoidetaan moniammatillisesti. Hoitohenkilökunnan suulliset raportointitaidot vaikuttavat potilasta koskevan tiedon siirtymiseen ja hoidon laatuun. Hoitotyön tutkinto-ohjelmassa harjoitellaan suullista raportointia sekä opintojaksoilla koulussa, että käytännön työelämän harjoittelujaksoilla. ISBAR-menetelmä on suullisen raportoinnin apuväline, joka on otettu käyttöön raportoinnin yhdenmukaistamiseksi ja potilasturvallisuuden parantamiseksi. World Health Organization on suosittanut ISBAR-menetelmän käyttöä hoitotyössä potilaasta raportoitaessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ISBAR-menetelmän käyttöä hoitotyön opinnoissa. Lisäksi kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä suullisesta raportoinnista ja erityisesti ISBAR-menetelmästä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten aktiivisesti ISBAR-menetelmää käytetään opiskeluvaiheessa, ja mitä mieltä opiskelijat ovat menetelmästä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoista. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Vastausprosentti oli 31 %. Kyselyyn vastasi 145 hoitotyön opiskelijaa. Tulokset analysoitiin yksinkertaisilla menetelmillä.
Tutkimustulosten perusteella ISBAR-menetelmän käyttö harjoittelujaksoilla ei ollut systemaattista. Opintojaksoilla menetelmää käytettiin osana suullisen raportoinnin harjoittelua, mutta sen käyttö ei ollut kokonaisvaltaista. Opiskelijat kokivat kehittyneensä suullisen raportin annossa koulutuksensa aikana, mutta ISBAR-menetelmän mukaista harjoittelua pidettiin riittämättömänä niin opintojaksoilla kuin harjoitteluissa. Suurin osa koki hallitsevansa menetelmän käytön vain osittain. ISBAR-menetelmän koettiin tehostavan yhteistyötä ja kommunikaatiota eri ammattiryhmien välillä, sekä lisäävän potilasturvallisuutta hoitotyössä.
ISBAR-menetelmän osa-alueiden teoriaopiskelua tulisi lisätä, ja simulaatio -ja harjoitustunneilla käyttöä tulisi harjoitella kokonaisvaltaisesti. Harjoittelujaksoilla ISBAR-menetelmän mukainen raportointi tulisi liittää osaamistavoitteisiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ISBAR-menetelmän käyttöä hoitotyön opinnoissa. Lisäksi kartoitettiin opiskelijoiden mielipiteitä suullisesta raportoinnista ja erityisesti ISBAR-menetelmästä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten aktiivisesti ISBAR-menetelmää käytetään opiskeluvaiheessa, ja mitä mieltä opiskelijat ovat menetelmästä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui Oulun ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoista. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Vastausprosentti oli 31 %. Kyselyyn vastasi 145 hoitotyön opiskelijaa. Tulokset analysoitiin yksinkertaisilla menetelmillä.
Tutkimustulosten perusteella ISBAR-menetelmän käyttö harjoittelujaksoilla ei ollut systemaattista. Opintojaksoilla menetelmää käytettiin osana suullisen raportoinnin harjoittelua, mutta sen käyttö ei ollut kokonaisvaltaista. Opiskelijat kokivat kehittyneensä suullisen raportin annossa koulutuksensa aikana, mutta ISBAR-menetelmän mukaista harjoittelua pidettiin riittämättömänä niin opintojaksoilla kuin harjoitteluissa. Suurin osa koki hallitsevansa menetelmän käytön vain osittain. ISBAR-menetelmän koettiin tehostavan yhteistyötä ja kommunikaatiota eri ammattiryhmien välillä, sekä lisäävän potilasturvallisuutta hoitotyössä.
ISBAR-menetelmän osa-alueiden teoriaopiskelua tulisi lisätä, ja simulaatio -ja harjoitustunneilla käyttöä tulisi harjoitella kokonaisvaltaisesti. Harjoittelujaksoilla ISBAR-menetelmän mukainen raportointi tulisi liittää osaamistavoitteisiin.