Lean johtaminen perheneuvontapalveluiden kehittämisessä
Grönholm, Päivi (2017)
Grönholm, Päivi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515773
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kohdistuu perheneuvonnan kehittämiseen Kuopion evankelis-luterilaisessa seurakunnassa. Perheneuvonta on palvelu pariskuntien auttamiseen parisuhteen kriireissä.
Kehittämisen lähtökohtana on havainto siitä, että perhe-neuvonnan kysyntä on lisääntynyt ja asiakasjono on kasvanut kohtuuttoman pitkäksi. Perheneuvonnan työntekijät ovat havahtuneet näihin ongelmiin, ja niihin lähdettiin hakemaan ratkaisua Lean -johtamisen keinoin.
Kehittämistyössä selvitetään Lean menetelmän käytettävyyttä perheasian neuvottelukeskuksen työn tukena. Työn tarkoi tuksena on erityisesti selvittää sitä, kuinka lean johtaminen voi auttaa asiakasjonon hallinnassa. Perheneuvontaan kehitettiin Lean -menetelmällä uusi toimintatapa, jota kokeiltiin perheneuvontatyön
jononhallintaan. Kokeilu toteutettiin syys-lokakuussa 2016.
Aikaisempien tutkimusten mukaan Lean -johtamiseen kehitettyjen menetelmät sopivat erinomaisesti prosessi luonteisen toiminnan kehittämismenetelmäksi. Lean-ajatteluun perustuvan työprosessin kehittämisen onnistumisen keskeinen tekijä on organisaation kyky määritellä ongelmansa ja tavoitteensa. Kehittämistyöhön ryhdyttiin, koska uuden toimintamallin soveltamisen perheneuvontatyöhön arvioitiin tuovan merkittävää etua koko organisaatiolle. Lean -johtamiseen perustuvan kehittämisen lopullisena päämääränä koko organisaatiokulttuurin transformaatio, joka vaatii vuosien järjestelmällisen työn ja määrätietoista
johtamista.
Kehittämistyön tuloksena nähdään, miten Lean -johtamisella voidaan parantaa perheneuvontapalveluja ja miten onnistuneella kehittämistyöllä voidaan vaikuttaa organisaation työn hallintaan. Uuden toimintamallin
vaikutuksia asiakastyön laadulle tulee jatkossa seurata ja jalkauttaa muihin toimintayksiköihin.
Kehittämisen lähtökohtana on havainto siitä, että perhe-neuvonnan kysyntä on lisääntynyt ja asiakasjono on kasvanut kohtuuttoman pitkäksi. Perheneuvonnan työntekijät ovat havahtuneet näihin ongelmiin, ja niihin lähdettiin hakemaan ratkaisua Lean -johtamisen keinoin.
Kehittämistyössä selvitetään Lean menetelmän käytettävyyttä perheasian neuvottelukeskuksen työn tukena. Työn tarkoi tuksena on erityisesti selvittää sitä, kuinka lean johtaminen voi auttaa asiakasjonon hallinnassa. Perheneuvontaan kehitettiin Lean -menetelmällä uusi toimintatapa, jota kokeiltiin perheneuvontatyön
jononhallintaan. Kokeilu toteutettiin syys-lokakuussa 2016.
Aikaisempien tutkimusten mukaan Lean -johtamiseen kehitettyjen menetelmät sopivat erinomaisesti prosessi luonteisen toiminnan kehittämismenetelmäksi. Lean-ajatteluun perustuvan työprosessin kehittämisen onnistumisen keskeinen tekijä on organisaation kyky määritellä ongelmansa ja tavoitteensa. Kehittämistyöhön ryhdyttiin, koska uuden toimintamallin soveltamisen perheneuvontatyöhön arvioitiin tuovan merkittävää etua koko organisaatiolle. Lean -johtamiseen perustuvan kehittämisen lopullisena päämääränä koko organisaatiokulttuurin transformaatio, joka vaatii vuosien järjestelmällisen työn ja määrätietoista
johtamista.
Kehittämistyön tuloksena nähdään, miten Lean -johtamisella voidaan parantaa perheneuvontapalveluja ja miten onnistuneella kehittämistyöllä voidaan vaikuttaa organisaation työn hallintaan. Uuden toimintamallin
vaikutuksia asiakastyön laadulle tulee jatkossa seurata ja jalkauttaa muihin toimintayksiköihin.