Robotti työparina hoiva- ja hoitotyössä : vanhustyön ammattilaisten näkemyksiä työtehtävistä, joissa palvelurobotiikkaa voisi hyödyntää
Auer, Jaana; Sutinen, Heli; Tupitsa, Maarit (2017)
Auer, Jaana
Sutinen, Heli
Tupitsa, Maarit
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017100515761
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa palvelurobotiikan käyttömahdollisuuksia vanhustyössä. Tavoitteena oli saada ymmärrys Helsingin kaupungin Syystien monipuolisen palvelukeskuksen henkilökunnan näkemyksistä välittömän ja välillisen hoitotyön tehtävistä, joissa palvelurobotiikkaa voitaisiin hyödyntää. Tätä tietoa voidaan käyttää palvelurobotiikan teknisen kehittelyn tukena Metropolia Ammattikorkeakoulun Palvelurobotiikan osaamiskiihdyttämössä ja PalRob-hankkeessa.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmäkeskustelua, johon osallistui kahdeksan henkilöä. Ryhmäkeskustelussa saatiin tietoa palvelurobotiikan käyttömahdollisuuksista hoiva- ja hoitotyössä sekä henkilökunnalle merkityksellisistä työtehtävistä, joita ei luovutettaisi robotin tehtäväksi. Ryhmäkeskustelun teemoittelussa hyödynnettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun MINNO-innovaatioprojektiopinnoissa syksyllä 2016 tuotettua ennakkoaineistoa.
Abduktiivisen analyysin pohjalta muodostui viisi luokkaa työtehtävistä, joissa robotiikkaa voisi hyödyntää. Nämä luokat ovat 1) hoitotoimenpiteet, 2) vuorovaikutus ja kommunikointi, 3) turvallisuus ja seuranta, 4) rauhoittaminen ja aktivointi sekä 5) muistuttelu. Luokkien alla olevat tehtävät ryhmiteltiin vielä välittömään ja välilliseen hoitotyöhön. Jokaiselle ryhmäkeskusteluun osallistuneelle vanhustyön ammattilaiselle merkityksellisintä omassa työssä olivat kohtaaminen ja vuorovaikutus. Tätä ei heidän mielestään robotti pysty korvaamaan.
Tuloksista voidaan todeta, että välittömässä hoitotyössä robotti nähdään työparina fyysisesti raskaissa toimissa, tehostamassa työajan käyttöä ja tukemassa keskeytymätöntä työtä. Lisäksi robotti voisi toimia apuna muun muassa asiakkaiden yksinäisyyden ja käyttäytymismuutosten lieventämisessä. Siltä toivottiin myös ratkaisua hoidon dokumentoinnin haasteisiin. Opinnäytetyön näkökulmasta huolimatta ryhmäkeskustelun osallistujat asettautuivat myös ikäihmisen asemaan. Pohdintaa herätti muun muassa robotiikan soveltuvuus erilaisille asiakkaille. Tulevaisuutta ajatellen sosiaali- ja terveysalan koulutukseen olisi hyvä sisällyttää palvelurobotiikkaa ja sen mahdollisuuksia. Teknologian kehitystyössä geronomi voi laaja-alaisen gerontologisen osaamisen asiatuntijana olla tärkeä linkki suunnittelijoiden, vanhuspalveluiden työntekijöiden ja ikäihmisten välillä.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmäkeskustelua, johon osallistui kahdeksan henkilöä. Ryhmäkeskustelussa saatiin tietoa palvelurobotiikan käyttömahdollisuuksista hoiva- ja hoitotyössä sekä henkilökunnalle merkityksellisistä työtehtävistä, joita ei luovutettaisi robotin tehtäväksi. Ryhmäkeskustelun teemoittelussa hyödynnettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun MINNO-innovaatioprojektiopinnoissa syksyllä 2016 tuotettua ennakkoaineistoa.
Abduktiivisen analyysin pohjalta muodostui viisi luokkaa työtehtävistä, joissa robotiikkaa voisi hyödyntää. Nämä luokat ovat 1) hoitotoimenpiteet, 2) vuorovaikutus ja kommunikointi, 3) turvallisuus ja seuranta, 4) rauhoittaminen ja aktivointi sekä 5) muistuttelu. Luokkien alla olevat tehtävät ryhmiteltiin vielä välittömään ja välilliseen hoitotyöhön. Jokaiselle ryhmäkeskusteluun osallistuneelle vanhustyön ammattilaiselle merkityksellisintä omassa työssä olivat kohtaaminen ja vuorovaikutus. Tätä ei heidän mielestään robotti pysty korvaamaan.
Tuloksista voidaan todeta, että välittömässä hoitotyössä robotti nähdään työparina fyysisesti raskaissa toimissa, tehostamassa työajan käyttöä ja tukemassa keskeytymätöntä työtä. Lisäksi robotti voisi toimia apuna muun muassa asiakkaiden yksinäisyyden ja käyttäytymismuutosten lieventämisessä. Siltä toivottiin myös ratkaisua hoidon dokumentoinnin haasteisiin. Opinnäytetyön näkökulmasta huolimatta ryhmäkeskustelun osallistujat asettautuivat myös ikäihmisen asemaan. Pohdintaa herätti muun muassa robotiikan soveltuvuus erilaisille asiakkaille. Tulevaisuutta ajatellen sosiaali- ja terveysalan koulutukseen olisi hyvä sisällyttää palvelurobotiikkaa ja sen mahdollisuuksia. Teknologian kehitystyössä geronomi voi laaja-alaisen gerontologisen osaamisen asiatuntijana olla tärkeä linkki suunnittelijoiden, vanhuspalveluiden työntekijöiden ja ikäihmisten välillä.