Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sisäinen valvonta tilintarkastusprosessissa

Myntti, Matias (2017)

Avaa tiedosto
Myntti_Matias.pdf (305.9Kt)
Lataukset: 


Myntti, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017101216005
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka sisäinen valvonta järjestetään tilintarkastusprosessissa. Lisäksi työssä tutkittiin sisäistä valvontaa teoriatasolla kokonaisuutena. Yleisimmän viitekehyksen pohjalta selvitettiin sisäisen valvonnan tavoitteet ja toimintaperiaatteet, joilla tavoitteet pyritään saavuttamaan. Työssä avattiin myös tilintarkastusyhteisön käytännön toimenpiteitä, joilla sisäisen valvonnan periaatteita tehdään.

Työn pääasiallisina lähteinä käytettiin yleisintä sisäisen valvonnan mallia COSOviitekehystä, tilintarkastusyhteisöjen laadunvalvontaa säätelevää ISQC 1 -standardia sekä BIG4-tilintarkastusyhteisön sisäisen valvonnan asiantuntijan laadullista haastattelua. Pääasiallisten lähteiden lisäksi käytettiin sisäistä valvontaa käsittelevää ammattikirjallisuutta ja verkkolähteitä.

COSO:n kautta sisäiseen valvontaan perehtyminen osoitti, että sisäinen valvonta esiintyy kaikissa organisaation toiminnoissa läpi organisaation. Sisäinen valvonta on ohjausta, jolla organisaatiota viedään sen tavoitteita kohti täyttäen raportoinnin, lakien ja standardien esittämät vaatimukset. Johdon näyttämä esimerkki toimii lähtökohtana sisäistä valvontaa edistävän organisaatiokulttuurin luojana. Organisaation tulee analysoida sen tavoitteita vaarantavia riskejä alati ja saattaa ne hyväksyttävälle tasolle toimintaperiaatteidensa avulla. Varsinaiset valvontatoimenpiteet tulisi luoda integroiduksi osaksi henkilöstön päivittäistä toimintaa, jotta niiden toiminta olisi optimaalista. Informaation ja viestinnän sisäisen valvonnan asioista täytyy olla jatkuvaa ja avointa toiminnan takaamiseksi. Sisäisen valvonnan toimivuutta täytyy jatkuvasti seurata ja puutoksiin on reagoitava välittömästi.

ISQC 1 -standardi on verrattavissa COSO-viitekehykseen. Standardin tarkoitus on antaa organisaatiolle kohtuullinen varmuus, että se noudattaa standardeja, lakeja ja vaatimuksia ja että sen raportointi tapahtuu oikein kaikissa olosuhteissa. Johdon esimerkki on laadunvalvonnan lähtökohta ja laatua edistävän kulttuurin kulmakivi. Eettiset vaatimukset, tärkeimpänä riippumattomuus tulee täyttää ja niitä tulee valvoa ja kontrolloida jatkuvasti. Jotta laadunvalvonta toimisi, tulee koko henkilöstön toimia vastuullisesti. Huolellinen asiakkaiden valitseminen ja henkilöstön kouluttaminen sekä viestintä henkilöstölle ovat laadunvalvonnan kannalta tärkeimmät tilintarkastusyhteisön prosessit.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste